Uudelleenkäytettävyys hyperkasuaalisten pelien kehityksessä
Ahonen, Jesse; Kateisto, Aleksi (2021)
Ahonen, Jesse
Kateisto, Aleksi
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060414207
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060414207
Tiivistelmä
Älypuhelinten yleistymisen myötä mobiilipelit ovat nousseet suureksi osaksi peliteollisuutta. “Hyper-casual” on kasvavassa mobiilipeliteollisuudessa hiljattain syntynyt termi, jolla tarkoitetaan erittäin yksinkertaista, helposti omaksuttavaa ja lyhyeen pelikokemukseen tarkoitettua peliä. Kyseiset pelit ovat myös verrattain nopeita tuottaa, tehden niistä houkuttelevan vaihtoehdon varsinkin indie-pelifirmoille.
Toimeksiantajana toimiva Zaibatsu Interactive on mobiilipeleihin keskittyvä, Keski-Suomen suurin pelialan yritys. Heidän tavoitteenaan oli selvittää keinoja tuottaa uusia hyperkasuaalisia pelejä entistä pienemmällä vaivalla ja kehitysajalla, käyttäen aikaisemmin tuottamiaan pelejä pohjana uusille kokemuksille. Tätä varten tutkimuksessa selvitettiin kehittämistutkimuksen keinoin vanhan pelin koodin pohjalta rakennettavien
muunnelmien kehityksen haasteita, pääosassa ohjelmoinnin sekä pelisuunnittelun osalta. Lisäksi tutkittiin koodin uudelleenkäytettävyyden teoriaa ja sen soveltamista Unity-pelimoottorissa.
Hankittua teoriaa ja toimeksiantajan ohjeita käyttäen kehitettiin yhden kantapelin koodin pohjalta kaksi uutta peliä Unity-ympäristössä. Peleistä luotiin eroavia mahdollisimman pienillä muutoksilla, keskittyen pääosin pelin koodiin ja hieman visuaaliseen ilmeeseen.
Tutkimuksessa saatiin selville tietoa uudelleenkäytettävyydestä pelikehityksessä ja hyperkasuaalisten pelien muokkaamisessa. Lisäksi tuloksena syntyi kaksi toisistaan ja kantapelistä eroavaa, täysin pelattavissa olevaa peliprototyyppiä. Since the rise of the smartphone, mobile gaming has become a huge part of the gaming industry at large.
"Hyper-casual" is a new term that has recently surfaced from this market, meaning a game that is extremely simple, easy to grasp and meant for short gaming sessions. Hyper-casual games are also relatively
quick to produce, making them an attractive option especially for indie companies.
The commissioner, Zaibatsu Interactive, is the largest gaming company in Central Finland, with a focus on
mobile gaming. Their desire was to find ways to produce hyper-casual games with less effort and development time, using their previously produced games as bases for new experiences. To that end, the study
uses design research methods to find out the challenges of developing new games using the code of a previous game as a base, mainly in terms of programming and game design. In addition, the research covered
the theory of code reusability and its implementation in the Unity game engine.
With the acquired theory and the guidance of the commissioner, two new, different games were developed
from the code of a single base game using Unity. The created games were developed to be as different as
possible, with as few changes as possible. The changes focused mainly on code, with small modifications to
the visual look of the game.
The results revealed information about reusability in game development and in the modification of hypercasual games. Additionally, two playable game prototypes were created, which differ both from each other
and from the base game.
Toimeksiantajana toimiva Zaibatsu Interactive on mobiilipeleihin keskittyvä, Keski-Suomen suurin pelialan yritys. Heidän tavoitteenaan oli selvittää keinoja tuottaa uusia hyperkasuaalisia pelejä entistä pienemmällä vaivalla ja kehitysajalla, käyttäen aikaisemmin tuottamiaan pelejä pohjana uusille kokemuksille. Tätä varten tutkimuksessa selvitettiin kehittämistutkimuksen keinoin vanhan pelin koodin pohjalta rakennettavien
muunnelmien kehityksen haasteita, pääosassa ohjelmoinnin sekä pelisuunnittelun osalta. Lisäksi tutkittiin koodin uudelleenkäytettävyyden teoriaa ja sen soveltamista Unity-pelimoottorissa.
Hankittua teoriaa ja toimeksiantajan ohjeita käyttäen kehitettiin yhden kantapelin koodin pohjalta kaksi uutta peliä Unity-ympäristössä. Peleistä luotiin eroavia mahdollisimman pienillä muutoksilla, keskittyen pääosin pelin koodiin ja hieman visuaaliseen ilmeeseen.
Tutkimuksessa saatiin selville tietoa uudelleenkäytettävyydestä pelikehityksessä ja hyperkasuaalisten pelien muokkaamisessa. Lisäksi tuloksena syntyi kaksi toisistaan ja kantapelistä eroavaa, täysin pelattavissa olevaa peliprototyyppiä.
"Hyper-casual" is a new term that has recently surfaced from this market, meaning a game that is extremely simple, easy to grasp and meant for short gaming sessions. Hyper-casual games are also relatively
quick to produce, making them an attractive option especially for indie companies.
The commissioner, Zaibatsu Interactive, is the largest gaming company in Central Finland, with a focus on
mobile gaming. Their desire was to find ways to produce hyper-casual games with less effort and development time, using their previously produced games as bases for new experiences. To that end, the study
uses design research methods to find out the challenges of developing new games using the code of a previous game as a base, mainly in terms of programming and game design. In addition, the research covered
the theory of code reusability and its implementation in the Unity game engine.
With the acquired theory and the guidance of the commissioner, two new, different games were developed
from the code of a single base game using Unity. The created games were developed to be as different as
possible, with as few changes as possible. The changes focused mainly on code, with small modifications to
the visual look of the game.
The results revealed information about reusability in game development and in the modification of hypercasual games. Additionally, two playable game prototypes were created, which differ both from each other
and from the base game.