Osaamisen johtamisen kehittäminen oppilaitosympäristössä
Jaakkola, Jaana (2021)
Jaakkola, Jaana
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060414228
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060414228
Tiivistelmä
Ammatillisten oppilaitosten toimintaympäristön muutokset haastavat opettajien osaamista. Reformi vuonna 2018 ja oppivelvollisuuden muuttuminen 18- vuoteen saakka vuonna 2021 vaikuttavat opettajien
ja ohjaushenkilöstön arkeen oppilaitoksissa. Ammatilliseen koulutukseen tulee yhä enemmän opiskelijoita, joilla on oppimisen vaikeuksia tai jaksamisen haasteita. Nämä vaikuttavat opettajien kokemukseen ja tuen tarpeeseen arjen haasteissa.
Erityisopettajilla on osaamista oppimisen haasteisiin ja pedagogisiin tilanteisiin. Erityistä tukea tarvitse-vien opiskelijoiden lisääntyessä tarvitaan keinoja osaamisen jakamiseen opetus- ja ohjaushenkilöstölle. Opettajat kokivat tarvitsevansa tukea kohdatessaan erityisopiskelijoita.
Tavoitteena oli selvittää, millä tavalla opetus- ja ohjaushenkilöstö haluaa oppia niitä asioita, joita he eivät koe osaavansa. Miten otetaan suunnitelmallisesti osaamisen johtaminen käyttöön oppilaitosympäristössä ja mitä menetelmiä on osaamisen johtamisen tehostumiseen?
Tutkimus oli etnografinen aineistolähtöinen, joka toteutui kahdessa vaiheessa. Ensin kysyttiin, millä taval-la opetus- ja ohjaushenkilöstö halusi oppia. Toisessa vaiheessa hyödynnettiin kyselyssä saatua tietoa ja valittiin oppilaitokseen sopivia osaamisen kehittämismenetelmiä. Työpajat toteutettiin jokaisessa Omnian erityisopetustiimissä.
Tutkimus toteutettiin fasilitointia hyväksi käyttäen koko prosessin ajan. Empiirinen aineisto koostui Omnian opettajille laaditusta kyselyn tuloksesta sekä erilaisista työpajoista. Työpajoille osallistui oppilaitoksen erityisopettajat. Työpajoissa suunniteltiin kullekin yksikölle sopivia henkilöstön osaamisen kehittämisen menetelmiä.
Henkilöstön hyvinvointia edistää yhteisölliset osaamisen kehittämismenetelmä ja niitä mahdollistavat rakenteet. Yhteinen keskustelu monialaisessa ryhmässä ja tiedonjako lisäävät tunnetta oman osaamisen lisääntymisestä. Johdon tehtävänä on mahdollistaa henkilöstön kehittyminen kokouskäytänteiden avulla.
ja ohjaushenkilöstön arkeen oppilaitoksissa. Ammatilliseen koulutukseen tulee yhä enemmän opiskelijoita, joilla on oppimisen vaikeuksia tai jaksamisen haasteita. Nämä vaikuttavat opettajien kokemukseen ja tuen tarpeeseen arjen haasteissa.
Erityisopettajilla on osaamista oppimisen haasteisiin ja pedagogisiin tilanteisiin. Erityistä tukea tarvitse-vien opiskelijoiden lisääntyessä tarvitaan keinoja osaamisen jakamiseen opetus- ja ohjaushenkilöstölle. Opettajat kokivat tarvitsevansa tukea kohdatessaan erityisopiskelijoita.
Tavoitteena oli selvittää, millä tavalla opetus- ja ohjaushenkilöstö haluaa oppia niitä asioita, joita he eivät koe osaavansa. Miten otetaan suunnitelmallisesti osaamisen johtaminen käyttöön oppilaitosympäristössä ja mitä menetelmiä on osaamisen johtamisen tehostumiseen?
Tutkimus oli etnografinen aineistolähtöinen, joka toteutui kahdessa vaiheessa. Ensin kysyttiin, millä taval-la opetus- ja ohjaushenkilöstö halusi oppia. Toisessa vaiheessa hyödynnettiin kyselyssä saatua tietoa ja valittiin oppilaitokseen sopivia osaamisen kehittämismenetelmiä. Työpajat toteutettiin jokaisessa Omnian erityisopetustiimissä.
Tutkimus toteutettiin fasilitointia hyväksi käyttäen koko prosessin ajan. Empiirinen aineisto koostui Omnian opettajille laaditusta kyselyn tuloksesta sekä erilaisista työpajoista. Työpajoille osallistui oppilaitoksen erityisopettajat. Työpajoissa suunniteltiin kullekin yksikölle sopivia henkilöstön osaamisen kehittämisen menetelmiä.
Henkilöstön hyvinvointia edistää yhteisölliset osaamisen kehittämismenetelmä ja niitä mahdollistavat rakenteet. Yhteinen keskustelu monialaisessa ryhmässä ja tiedonjako lisäävät tunnetta oman osaamisen lisääntymisestä. Johdon tehtävänä on mahdollistaa henkilöstön kehittyminen kokouskäytänteiden avulla.