Vastuullisuus leipomo- ja konditoria-alan mikroyrittäjien liiketoiminnassa
Raivio, Jessi (2021)
Raivio, Jessi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060414233
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060414233
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa leipomo- ja konditoria-alan mikroyrityksien suhtautumista ja asenteita vastuullista liiketoimintaa kohtaan. Tutkimusongelmana oli selvittää, miten leipomo- ja konditoria-alan mikroyritykset ottavat liiketoiminnassaan huomioon vastuullisuuden. Tavoitteena oli saada vastauksia, millaisia keinoja yritykset käyttävät taloudellisen, sosiaalisen ja ympäristöllisen vastuun toteuttamiseen ja miten yritykset voisivat kehittää liiketoimintaansa yhä vastuullisemmaksi.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena, koska tarkoituksena oli saada laajempia sekä syvällisempiä tuloksia aiheesta. Tutkimusaineisto kerättiin viideltä leipomo- ja konditoriayrittäjältä puolistrukturoidulla teemahaastattelulla, jotka toteutettiin etänä Zoom- ja Teams-videotyökaluja
apuna käyttäen. Haastateltavista kaksi oli kotileipomoyrittäjiä, yksi vanha perinteinen leipomo ja toiset
kaksi kahvila- ja catering-yrittäjiä. Haastattelun aihepiirit jaettiin viiteen eri teemaan välttäen kuitenkin
haastattelujen etenemisen liiallista ohjaamista. Haastattelut suoritettiin huhtikuun 2021 aikana. Analysoinnissa käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että leipomo- ja konditoria-alan mikroyritykset ottavat liiketoiminnassaan
huomioon vastuullisuuden vähintään lainsäädännön edellyttämällä tasolla. Tämä tarkoittaa sitä, että yritykset noudattavat sekä taloudellisen, sosiaalisen, että ympäristöllisen ulottuvuuden osalta lainsäädännön
edellyttämiä vastuullisuuden toiminnan vaatimuksia. Tulosten perusteella voidaan todeta, että kolmesta
vastuullisuuden ulottuvuudesta tärkeimmäksi nousi sosiaalinen vastuu. Sosiaalinen vastuussa korostuu
moni tärkeäksi koettu osa-alue, erityisesti henkilöstö ja tuotteet. Jo pelkästään elintarvikelainsäädännön
perustein ja sen mukaisten vaatimusten pohjalta yritykset tarjoavat asiakkailleen turvallisia ja laadukkaita
tuotteita. Yritykset kokevat vastuullisuuden tärkeäksi liiketoiminnassaan, ja heillä onkin halu tulevaisuudessa jatkaa kehitystyötä vastuullisuuden parissa ja tuoda se entistä vahvemmin myös asiakkaille esiin.
Tulokset palvelevat leipomo- ja konditoria-alan toimijoita sekä koko elintarvikealaa. Tutkimuksen tuloksia
voi hyödyntää jatkotutkimuksissa leipomo- ja konditoria-alasta sekä erityisesti vastuullisuutta tutkittaessa.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena, koska tarkoituksena oli saada laajempia sekä syvällisempiä tuloksia aiheesta. Tutkimusaineisto kerättiin viideltä leipomo- ja konditoriayrittäjältä puolistrukturoidulla teemahaastattelulla, jotka toteutettiin etänä Zoom- ja Teams-videotyökaluja
apuna käyttäen. Haastateltavista kaksi oli kotileipomoyrittäjiä, yksi vanha perinteinen leipomo ja toiset
kaksi kahvila- ja catering-yrittäjiä. Haastattelun aihepiirit jaettiin viiteen eri teemaan välttäen kuitenkin
haastattelujen etenemisen liiallista ohjaamista. Haastattelut suoritettiin huhtikuun 2021 aikana. Analysoinnissa käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että leipomo- ja konditoria-alan mikroyritykset ottavat liiketoiminnassaan
huomioon vastuullisuuden vähintään lainsäädännön edellyttämällä tasolla. Tämä tarkoittaa sitä, että yritykset noudattavat sekä taloudellisen, sosiaalisen, että ympäristöllisen ulottuvuuden osalta lainsäädännön
edellyttämiä vastuullisuuden toiminnan vaatimuksia. Tulosten perusteella voidaan todeta, että kolmesta
vastuullisuuden ulottuvuudesta tärkeimmäksi nousi sosiaalinen vastuu. Sosiaalinen vastuussa korostuu
moni tärkeäksi koettu osa-alue, erityisesti henkilöstö ja tuotteet. Jo pelkästään elintarvikelainsäädännön
perustein ja sen mukaisten vaatimusten pohjalta yritykset tarjoavat asiakkailleen turvallisia ja laadukkaita
tuotteita. Yritykset kokevat vastuullisuuden tärkeäksi liiketoiminnassaan, ja heillä onkin halu tulevaisuudessa jatkaa kehitystyötä vastuullisuuden parissa ja tuoda se entistä vahvemmin myös asiakkaille esiin.
Tulokset palvelevat leipomo- ja konditoria-alan toimijoita sekä koko elintarvikealaa. Tutkimuksen tuloksia
voi hyödyntää jatkotutkimuksissa leipomo- ja konditoria-alasta sekä erityisesti vastuullisuutta tutkittaessa.