Co-op split screen game with Unity 3d and Cinemachine plugin
Saarikalle, Pasi (2021)
Saarikalle, Pasi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060414240
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060414240
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä niin sanottu jaetun näytön moninpeli, käyttäen pohjana Unity3d-pelimoottoria. Pelissä käytetään kameraominaisuuksissa vahvasti Cinemachine-nimistä lisäosaa Unitylle. Opinnäytetyön pääpainopiste oli jaetun näytön moninpelin kehityksessä, mutta siinä käytiin läpi myös muita pelin toiminnalisuuksia, kuten tekoälyn peruspiirteitä tässä projektissa.
Teoriaosuudessa käytiin hieman läpi pelimoottoreiden historiaa. Opinnäytetyössä käytiin myös läpi itse Unity3d-pelimoottorin historiaa, sekä sen ominaisuuksia. Teoriaosuudessa on myös kirjoitettu pelissä vahvasti läsnä olevasta lisäosasta, Cinemachine:stä. Myös pelissä käytettyjä ohjelmointikieliä on avattu hieman.
Käytännönosuudessa kuvataan tämän projektiryhmän lähestymistapa pelin suunnitteluun ja projektin hallintaan. Käytännönosuudessa on myös käyty läpi pelin piirteitä, ja pelin kulku pelaajan näkökulmasta. Teoriaosuudessa kerrotaan myös läpi pääpiirteittäin pelin keskeisimmistä mekaniikoista. Käytännön osuus painottuu kuitenkin jaetun moodin kehittämiseen pelissä ja niihin haasteisiin, joita pelin kehittäminen kahdelle pelaajalle toi mukanaan.
Teoriaosuudessa käytiin hieman läpi pelimoottoreiden historiaa. Opinnäytetyössä käytiin myös läpi itse Unity3d-pelimoottorin historiaa, sekä sen ominaisuuksia. Teoriaosuudessa on myös kirjoitettu pelissä vahvasti läsnä olevasta lisäosasta, Cinemachine:stä. Myös pelissä käytettyjä ohjelmointikieliä on avattu hieman.
Käytännönosuudessa kuvataan tämän projektiryhmän lähestymistapa pelin suunnitteluun ja projektin hallintaan. Käytännönosuudessa on myös käyty läpi pelin piirteitä, ja pelin kulku pelaajan näkökulmasta. Teoriaosuudessa kerrotaan myös läpi pääpiirteittäin pelin keskeisimmistä mekaniikoista. Käytännön osuus painottuu kuitenkin jaetun moodin kehittämiseen pelissä ja niihin haasteisiin, joita pelin kehittäminen kahdelle pelaajalle toi mukanaan.