Teleoperaattorialan arki – päiväkirjamuotoinen opinnäytetyö myymälämyyjän kehittymisestä
Alenius, Miika (2021)
Alenius, Miika
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060414214
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060414214
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aiheena on seurata omaa myyntityötä ja siinä kehittymistä teleoperaattorilla myymälämyyntitehtävissä suuressa kauppakeskuksessa sekä seurata ja kuvailla jokapäiväisiä työtehtäviä ja tapahtumia myymälätyössä omiin henkilökohtaisiin, ennalta määriteltyihin kuukausikohtaisiin tavoitteisiin peilaten. Aihe on merkityksellinen ja sen tavoitteena on avartaa teleoperattorialan arkea kymmenviikkoisen, portfoliomaisen päiväkirjaseurantajakson avulla. Opinnäytetyön tavoitteena on lisäksi tuoda esiin keinoja, jotka auttavat myymälätyöntekijää sekä tämän työyhteisöä tunnistamaan parhaat käytännöt tavoitteelliseen myyntityöhön sekä toisaalta myös eliminoimaan heikkoja toimintatapoja. Työkaluna kehityksen seuraamiseen hyödynnän tässä opinnäytetyössä Kata-koulutusta. Kata-koulutuksessa asetetaan yhdessä esimiehen kanssa viikon mittaiselle seuranta-ajalle tavoite, jonka uskotaan johtavan parempiin myyntituloksiin. Tuloksellisuutta seurataan myymälän prosentuaalisten tuotetaulukoiden avulla reaaliajassa, joka viikkoanalyysin lopussa.
Viikkojen seurantajakso on 1.12.2020 – 7.2.2021, eli kokonaiset 10 viikkoa. Joka viikko seuraan päivittäistä tekemistä myymälämyyntitehtävissä, ja pyrin poimimaan kaikista mielenkiintoisimmat ja tärkeimmät tapahtumat matkan varrelta – en välttämättä siis kirjoita jokaisesta yksittäisestä päivästä tarkalleen, vaan analysoin pääpiirteittäin yksittäisiä viikkoja ja mitä on tapahtunut sinä aikana - missä on erityisesti kehitytty, mitä ongelmia on tullut matkan varrella eteen ja miten niistä on lopulta selviydytty.
Seurantajakson aikana kokeilin monia uusia myyntitapoja ja -tekniikoita, jatkuvasti pyrkimyksenä kehittää itseäni kokonaisvaltaisemmaksi myyjäksi. Haasteeksi osoittautui seurantajakson pitäminen mielenkiintoisena päiväraportoinnissa, koska päivät tuntuivat ajoittain toistavan itseään. Kata-kokeilujen ansiosta sisältö onnistuttiin kuitenkin pitämään monipuolisena, ja viikkoanalyyseissä perehdyttiin syvemmin myyntiin ja sen prosesseihin tietoperustaan peilaten.
Viikkojen seurantajakso on 1.12.2020 – 7.2.2021, eli kokonaiset 10 viikkoa. Joka viikko seuraan päivittäistä tekemistä myymälämyyntitehtävissä, ja pyrin poimimaan kaikista mielenkiintoisimmat ja tärkeimmät tapahtumat matkan varrelta – en välttämättä siis kirjoita jokaisesta yksittäisestä päivästä tarkalleen, vaan analysoin pääpiirteittäin yksittäisiä viikkoja ja mitä on tapahtunut sinä aikana - missä on erityisesti kehitytty, mitä ongelmia on tullut matkan varrella eteen ja miten niistä on lopulta selviydytty.
Seurantajakson aikana kokeilin monia uusia myyntitapoja ja -tekniikoita, jatkuvasti pyrkimyksenä kehittää itseäni kokonaisvaltaisemmaksi myyjäksi. Haasteeksi osoittautui seurantajakson pitäminen mielenkiintoisena päiväraportoinnissa, koska päivät tuntuivat ajoittain toistavan itseään. Kata-kokeilujen ansiosta sisältö onnistuttiin kuitenkin pitämään monipuolisena, ja viikkoanalyyseissä perehdyttiin syvemmin myyntiin ja sen prosesseihin tietoperustaan peilaten.