Yhteisöllisyyden luominen Slackissa
Mäkinen, Linda (2021)
Mäkinen, Linda
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060414283
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060414283
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan, minkälainen viestintä lisää yhteisöllisyyttä suljetussa sosiaalisen median kanavassa. Toimeksiantajan tilanteen kautta perehdytään siihen, millainen viestintä synnyttää keskustelua ja löydetään toimivia keinoja toimeksiantajan asiakasviestinnän parantamiseen Slackissa.
Opinnäytetyö on toteutettu Aallto Wellness Oy:n toimeksiannosta. Toimeksiantaja on hyvinvointialan yritys, jonka asiakkaita ovat pääosin suomalaiset yritykset.
Sosiaalisen median ominaispiirteitä ovat muun muassa käyttäjälähtöisyys, vuorovaikutteisuus ja sisältökeskeisyys. Nämä piirteet ja valittuja sosiaalisen mediaan oppaita otetaan huomioon tutkimuksen kokeilujaksoa suunnitellessa.
Opinnäytetyö on toimintatutkimus, ja Slack-viestintää kehitetään yhteistyössä toimeksiantajan kanssa. Tutkimuksen alussa ideoidaan erilaisia sisältökonsepteja aivoriihen avulla, minkä jälkeen konsepteja testataan viidessä Slack-kanavassa aikavälillä 22.3.–25.4.2021.
Kokeilujen menestystä seurataan havainnoimalla toimeksiantajan viestintätiimin näkemyksiä kokeilujen vastaanotosta sekä mittaamalla. Tärkeimmiksi mittareiksi on valittu kokeilujen saamien kommenttien ja reaktioiden määrä.
Tutkimuksen perusteella vaikuttaa siltä, että asiapitoisessakin ympäristössä yhteisöllisyyttä luovat parhaiten kevyet postaukset, joiden tarkoitus on luoda positiivista tunnelmaa. Matala osallistumiskynnys voi helpottaa osallistumista, mutta korkea osallistumiskynnys saattaa edesauttaa keskustelun syntyä.
Opinnäytetyö on toteutettu Aallto Wellness Oy:n toimeksiannosta. Toimeksiantaja on hyvinvointialan yritys, jonka asiakkaita ovat pääosin suomalaiset yritykset.
Sosiaalisen median ominaispiirteitä ovat muun muassa käyttäjälähtöisyys, vuorovaikutteisuus ja sisältökeskeisyys. Nämä piirteet ja valittuja sosiaalisen mediaan oppaita otetaan huomioon tutkimuksen kokeilujaksoa suunnitellessa.
Opinnäytetyö on toimintatutkimus, ja Slack-viestintää kehitetään yhteistyössä toimeksiantajan kanssa. Tutkimuksen alussa ideoidaan erilaisia sisältökonsepteja aivoriihen avulla, minkä jälkeen konsepteja testataan viidessä Slack-kanavassa aikavälillä 22.3.–25.4.2021.
Kokeilujen menestystä seurataan havainnoimalla toimeksiantajan viestintätiimin näkemyksiä kokeilujen vastaanotosta sekä mittaamalla. Tärkeimmiksi mittareiksi on valittu kokeilujen saamien kommenttien ja reaktioiden määrä.
Tutkimuksen perusteella vaikuttaa siltä, että asiapitoisessakin ympäristössä yhteisöllisyyttä luovat parhaiten kevyet postaukset, joiden tarkoitus on luoda positiivista tunnelmaa. Matala osallistumiskynnys voi helpottaa osallistumista, mutta korkea osallistumiskynnys saattaa edesauttaa keskustelun syntyä.