Hotelli-, ravintola- ja matkailualan työntekijöiden kokemuksia koronapandemian aiheuttamista lomautuksista
Kokko, Ronja (2021)
Kokko, Ronja
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060414304
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060414304
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli hotelli-, ravintola- ja matkailualan työntekijöiden kokemukset koronapandemian aiheuttamista lomautuksista. Matkailuala on yksi tärkeimmistä talouden sektoreista maailmassa ja yksi toimialoista, johon Covid-19-pandemia on vaikuttanut eniten. Koronapandemia ja rajoitukset ovat vähentäneet yritysten työvoiman tarvetta, joka on johtanut lukuisiin lomautuksiin. Lähdin tutkimaan koronan aiheuttamia lomautuskokemuksia, koska aihe oli kiinnostava ja ajankohtainen.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää millaisia lomautuskokemuksia hotelli-, ravintola- ja matkailualan työntekijät ovat kohdanneet vallitsevassa tilanteessa. Työssä haluttiin saada selville ovatko työntekijät saaneet tarpeeksi tukea työnantajalta lomautustilanteessa, kuunneltiinko lomautettujen tarpeita, kokivatko työntekijät yhdenvertaista kohtelua ja vaikuttivatko lomautukset työntekijöiden asenteisiin matkailualalla työntekoa kohtaan. Tutkimus rajattiin hotelli-, ravintola- ja matkailualan täysi-ikäisiin työntekijöihin. Lomautustilanteesta keskityin tutkimaan työntekijöiden näkökulmaa.
Tietoperustassa käsiteltiin matkailualaa, alan tunnuslukuja Suomessa ja matkailualan kriisejä. Koronapandemiaa käsiteltiin Suomen kannalta ja Suomen ja globaalien matkailualan vaikutusten kautta. Lomautusta käsiteltiin työlainsäädännön, yhdenvertaisuuden, tasa-arvon, työntekijän oikeuksien ja velvollisuuksien, lomautuksesta päättämisen ja lomautetun työsuhteen päättämisen kautta. Tämän lisäksi lomautusta käsiteltiin koronan ja työn tekemisen muutoksen näkökulmasta.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena, sillä kohdejoukko oli suuri. Toteutustapa oli sähköinen kysely, jolla vastaukset kerättiin huhtikuun 2021 aikana. Kyselyn jaoin omissa sosiaalisen median kanavissani (Facebook, LinkedIn, WhatsApp) sekä matkailuaiheisessa Facebook -ryhmässä. Vastauksia kertyi 91.
Matkailualan työntekijöillä on erilaisia yksilöllisiä tarpeita, joita työnantajan tulisi kuunnella lomautustilanteessa. Suurin osa koki yhdenvertaista kohtelua lomautustilanteessa. Työnantajalta saatiin liian vähän tukea. Työnantajalta toivottiin enemmän inhimillisyyttä, läsnäoloa ja työntekijöiden pitämistä ajan tasalla lomautuksen aikana. Lomautuskokemus vaikutti yli puolilla vastaajista asenteisiin matkailualalla työntekoa kohtaan, johon alan epävarmuus oli suurin vaikuttaja. Jotta lomautukset voitaisiin jatkossa hoitaa paremmin työntekijöiden etua ajatellen, nousi kehittämiskohdista viestinnän tärkeys suuresti esille. Lomautustilanteen viestinnän tulisi olla avointa, kattavaa, rehellistä ja säännöllistä, jotta pelko ja epävarmuus ei tilanteessa lisäänny.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää millaisia lomautuskokemuksia hotelli-, ravintola- ja matkailualan työntekijät ovat kohdanneet vallitsevassa tilanteessa. Työssä haluttiin saada selville ovatko työntekijät saaneet tarpeeksi tukea työnantajalta lomautustilanteessa, kuunneltiinko lomautettujen tarpeita, kokivatko työntekijät yhdenvertaista kohtelua ja vaikuttivatko lomautukset työntekijöiden asenteisiin matkailualalla työntekoa kohtaan. Tutkimus rajattiin hotelli-, ravintola- ja matkailualan täysi-ikäisiin työntekijöihin. Lomautustilanteesta keskityin tutkimaan työntekijöiden näkökulmaa.
Tietoperustassa käsiteltiin matkailualaa, alan tunnuslukuja Suomessa ja matkailualan kriisejä. Koronapandemiaa käsiteltiin Suomen kannalta ja Suomen ja globaalien matkailualan vaikutusten kautta. Lomautusta käsiteltiin työlainsäädännön, yhdenvertaisuuden, tasa-arvon, työntekijän oikeuksien ja velvollisuuksien, lomautuksesta päättämisen ja lomautetun työsuhteen päättämisen kautta. Tämän lisäksi lomautusta käsiteltiin koronan ja työn tekemisen muutoksen näkökulmasta.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena, sillä kohdejoukko oli suuri. Toteutustapa oli sähköinen kysely, jolla vastaukset kerättiin huhtikuun 2021 aikana. Kyselyn jaoin omissa sosiaalisen median kanavissani (Facebook, LinkedIn, WhatsApp) sekä matkailuaiheisessa Facebook -ryhmässä. Vastauksia kertyi 91.
Matkailualan työntekijöillä on erilaisia yksilöllisiä tarpeita, joita työnantajan tulisi kuunnella lomautustilanteessa. Suurin osa koki yhdenvertaista kohtelua lomautustilanteessa. Työnantajalta saatiin liian vähän tukea. Työnantajalta toivottiin enemmän inhimillisyyttä, läsnäoloa ja työntekijöiden pitämistä ajan tasalla lomautuksen aikana. Lomautuskokemus vaikutti yli puolilla vastaajista asenteisiin matkailualalla työntekoa kohtaan, johon alan epävarmuus oli suurin vaikuttaja. Jotta lomautukset voitaisiin jatkossa hoitaa paremmin työntekijöiden etua ajatellen, nousi kehittämiskohdista viestinnän tärkeys suuresti esille. Lomautustilanteen viestinnän tulisi olla avointa, kattavaa, rehellistä ja säännöllistä, jotta pelko ja epävarmuus ei tilanteessa lisäänny.