Toimitusketjun tietovirran nykytilanne ja kehitysmahdollisuudet
Viskari, Hanna (2021)
Viskari, Hanna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060213521
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060213521
Tiivistelmä
Tietovirta toimitusketjussa mahdollistaa valmiin tuotteen seurannan yrityksestä asiakkaalle. Ulkoistetussa toimitusketjussa seurantatietoja lähettävät organisaation ulkopuoliset palveluntarjoajat, järjestelmien välisten integraatioiden kautta. Integraatiot mahdollistavat ajantasaisen tiedon liikkumisen toimijoiden välillä ja lisäävät toimitusketjun läpinäkyvyyttä.
Tavoitteena oli dokumentoida organisaatioiden välinen digitaalinen sanomaliikenne, jotta jatkossa olisi mahdollista muuttaa sanomaliikenteen toteutus vastaamaan toimitusketjun operatiivisia vastuita. Dokumentoinnilla tehtiin näkyväksi prosessin eri toiminnot ja sanomaliikenteen nykytilanne. Samalla selvitettiin, millaisia vaikutuksia sanomaliikenteen hallinnalla on toimijoiden välisiin suhteisiin ja mitä hyötyjä yritys voisi saavuttaa palauttamalla sanomaliikenteen hallinnan itselleen.
Tutkimuksessa käytettiin erilaisia laadullisia menetelmiä, jotta tuloksena olisi mahdollisimman hyvä kokonaiskuva sanomaliikenteen nykytilasta eikä vain sen teknisistä ominaisuuksista. Sanomaliikenteen nykytilan selvittämiseen aineistoa kerättiin aiemmin laadituista dokumenteista, haastatteluilla sekä sanomien seurannalla järjestelmissä. Lisäksi laadittiin prosessikuvaus ja vertailtiin SWOT-analyysin avulla nykytilannetta sekä mahdollisen muutoksen vaikutuksia.
Tuloksena saatiin sanomataulukko, jossa on eriteltynä kaikki seurantaan käytetyt sanomat eri organisaatioiden ja järjestelmien välillä. Prosessikuvausta käytettiin toimintojen havainnollistamiseksi, jolloin sanomien välityksessä tulee näkyviin myös niiden prosessivaihe ja vaikutukset eri järjestelmissä. Tulokseksi saatiin nykytilanteesta kattava dokumentaatio sekä mahdolliset sanomaliikenteen yksinkertaistamiseen tarvittavat tiedot, joiden perusteella voidaan tehdä tarvittavat kehityssuunnitelmat.
Tavoitteena oli dokumentoida organisaatioiden välinen digitaalinen sanomaliikenne, jotta jatkossa olisi mahdollista muuttaa sanomaliikenteen toteutus vastaamaan toimitusketjun operatiivisia vastuita. Dokumentoinnilla tehtiin näkyväksi prosessin eri toiminnot ja sanomaliikenteen nykytilanne. Samalla selvitettiin, millaisia vaikutuksia sanomaliikenteen hallinnalla on toimijoiden välisiin suhteisiin ja mitä hyötyjä yritys voisi saavuttaa palauttamalla sanomaliikenteen hallinnan itselleen.
Tutkimuksessa käytettiin erilaisia laadullisia menetelmiä, jotta tuloksena olisi mahdollisimman hyvä kokonaiskuva sanomaliikenteen nykytilasta eikä vain sen teknisistä ominaisuuksista. Sanomaliikenteen nykytilan selvittämiseen aineistoa kerättiin aiemmin laadituista dokumenteista, haastatteluilla sekä sanomien seurannalla järjestelmissä. Lisäksi laadittiin prosessikuvaus ja vertailtiin SWOT-analyysin avulla nykytilannetta sekä mahdollisen muutoksen vaikutuksia.
Tuloksena saatiin sanomataulukko, jossa on eriteltynä kaikki seurantaan käytetyt sanomat eri organisaatioiden ja järjestelmien välillä. Prosessikuvausta käytettiin toimintojen havainnollistamiseksi, jolloin sanomien välityksessä tulee näkyviin myös niiden prosessivaihe ja vaikutukset eri järjestelmissä. Tulokseksi saatiin nykytilanteesta kattava dokumentaatio sekä mahdolliset sanomaliikenteen yksinkertaistamiseen tarvittavat tiedot, joiden perusteella voidaan tehdä tarvittavat kehityssuunnitelmat.