Valmentajan opas Training Ground Vantaa Oy:lle
Tikka, Linda (2021)
Tikka, Linda
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060614550
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060614550
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda valmentajan opas Training Ground Oy:n valmentajille. Opas keskittyy CrossFit-tunnin valmentamiseen. Opas on tehty työkaluksi ja materiaaliksi CrossFit-tuntien valmentajille. Oppaan tarkoitus on yhtenäistää valmennusta ja parantaa valmennuksen laatua.
Opinnäytetyöprosessi käynnistyi alkutapaamisella toimeksiantajan kanssa, jossa kartoitettiin alustavia ideoita työtä varten. Oppaan sisältö rajattiin koskemaan valmentajan CrossFit-tunnin aikaista toimintaa, ja vaikuttavan valmennuksen osa-alueita. Näiden teemojen pohjalta ryhdyttiin kartoittamaan teoriataustaa opinnäytetyön pohjaksi. Kirjallisuuskatsauksen jälkeen alettiin suunnittelemaan opasta. Toimeksiantaja antoi oppaan ensimmäisestä versiosta palautetta, jonka jälkeen opasta muokattiin. Opas on pdf-muodossa ja se jaetaan Training Groundin valmentajille.
Opinnäytetyö rakentuu teoriataustasta, jossa määritellään vaikuttavan valmennuksen osa-alueet ja hyvän valmentajan piirteitä. Teoriataustan jälkeen opinnäytetyössä kuvaillaan oppaan taustaa ja työvaiheita, jotka johtivat opinnäytetyön tuotokseen. Tämän jälkeen esitellään varsinainen produkti, eli syntynyt valmentajan opas. Lopuksi pohditaan oppaan merkityistä Training Groundin valmennustoiminnan kehittämiselle, ja sen vaikutusta uusien valmentajien perehdytysprosessiin.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi valmentajan opas Training Groundin valmentajille. Oppaassa määritellään valmentajan osaamistarpeet ensin yleisellä tasolla, jonka jälkeen opas syventyy käsittelemään näitä asioita erityisesti CrossFit-valmentajan näkökulmasta. Opas esittelee vaikuttavan valmennuksen osa-alueet antaen käytännön esimerkkejä niiden ilmenemisestä valmennustyössä.
Opinnäytetyön tuotoksena syntynyttä valmentajan opasta voidaan käyttää työkaluna uusien valmentajien perehdytyksessä, valmennuksen laadunseurannassa osana valmentajien arviointia ja valmennustoiminnan yhtenäistämisen työkaluna. Opasta voidaan tulevaisuudessa kehittää rakentamalla sen pohjalta koulutuskokonaisuuksia, joissa syvennytään tarkemmin vaikuttavan valmennuksen osa-alueisiin esimerkiksi käytännön harjoitteiden kautta.
Opinnäytetyöprosessi käynnistyi alkutapaamisella toimeksiantajan kanssa, jossa kartoitettiin alustavia ideoita työtä varten. Oppaan sisältö rajattiin koskemaan valmentajan CrossFit-tunnin aikaista toimintaa, ja vaikuttavan valmennuksen osa-alueita. Näiden teemojen pohjalta ryhdyttiin kartoittamaan teoriataustaa opinnäytetyön pohjaksi. Kirjallisuuskatsauksen jälkeen alettiin suunnittelemaan opasta. Toimeksiantaja antoi oppaan ensimmäisestä versiosta palautetta, jonka jälkeen opasta muokattiin. Opas on pdf-muodossa ja se jaetaan Training Groundin valmentajille.
Opinnäytetyö rakentuu teoriataustasta, jossa määritellään vaikuttavan valmennuksen osa-alueet ja hyvän valmentajan piirteitä. Teoriataustan jälkeen opinnäytetyössä kuvaillaan oppaan taustaa ja työvaiheita, jotka johtivat opinnäytetyön tuotokseen. Tämän jälkeen esitellään varsinainen produkti, eli syntynyt valmentajan opas. Lopuksi pohditaan oppaan merkityistä Training Groundin valmennustoiminnan kehittämiselle, ja sen vaikutusta uusien valmentajien perehdytysprosessiin.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi valmentajan opas Training Groundin valmentajille. Oppaassa määritellään valmentajan osaamistarpeet ensin yleisellä tasolla, jonka jälkeen opas syventyy käsittelemään näitä asioita erityisesti CrossFit-valmentajan näkökulmasta. Opas esittelee vaikuttavan valmennuksen osa-alueet antaen käytännön esimerkkejä niiden ilmenemisestä valmennustyössä.
Opinnäytetyön tuotoksena syntynyttä valmentajan opasta voidaan käyttää työkaluna uusien valmentajien perehdytyksessä, valmennuksen laadunseurannassa osana valmentajien arviointia ja valmennustoiminnan yhtenäistämisen työkaluna. Opasta voidaan tulevaisuudessa kehittää rakentamalla sen pohjalta koulutuskokonaisuuksia, joissa syvennytään tarkemmin vaikuttavan valmennuksen osa-alueisiin esimerkiksi käytännön harjoitteiden kautta.