Käytettävyyskysely HyviöPro-mobiilisovellukselle
Liukkonen, Anne (2021)
Liukkonen, Anne
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060614525
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060614525
Tiivistelmä
Mobiiliteknologia on arkipäiväistynyt, ja sen käyttö on lisääntynyt maailmanlaajuisesti nopeasti. Terveydenhuollossa on havahduttu siihen, etteivät resurssit tule riittämään tulevaisuudessa nykymuotoiseen terveydenhuoltoon. Tähän ongelmaan on lähdetty hakemaan ratkaisuja erilaisten digitaalisten vaihtoehtojen kautta. Yhtenä osana ratkaisua on terveyttä edistävät mobiilisovellukset.
Mobiilisovelluksia on markkinoilla satojatuhansia. Tämän takia käyttäjille on kehittynyt kokeilukulttuuri, jossa huonosti toimiva sovellus hylätään nopeasti ja siirrytään seuraavaan. Käyttäjäkokemus on siis tärkeässä asemassa mobiilisovelluksen kehittämisessä. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata mobiilisovelluksen käytettävyyteen vaikuttavia tekijöitä ja käyttäjätyytyväisyyskyselyssä huomioitavia asioita sekä kehittää HyviöPro-mobiilisovelluksen käyttäjätyytyväisyyttä mittaava mittari ja kuvata mittarin kehittäminen. Opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa kirjallisuuskatsauksen tietojen pohjalta HyviöPro-mobiilisovellukseen soveltuva valmis ja esitestattu käyttäjätyytyväisyyskysely, joka tuottaa sovelluksen kehittäjille palautetta sen käytettävyydestä sekä mahdollisista ongelmakohdista käyttäjän näkökulmasta.
Mobiilisovelluksen käytettävyyttä tarkasteltaessa on huomioitava sovelluksen toiminta opittavuuden, tehokkuuden, luotettavuuden, turvallisuuden ja saavutettavuuden kannalta, mutta myös visuaalinen ilme on kriittisessä osassa käytettävyyttä, eikä mobiililaitteen muiden sovellusten tuomia mahdollisuuksiakaan voi ohittaa. Käyttäjäkokemuksesta on hyvä saada mitattavaa tietoa, jotta tiedetään edetä sovelluksen kehittämisessä oikeaan suuntaan. Käyttäjätyytyväisyyskysely tuottaa mahdollisimman hyödynnettävää tietoa, kun otetaan huomioon kyselyn yleisyys, luotettavuus, vastausten määrä, lomakkeen mahdollisuudet sekä vastausten informatiivisuus.
Käyttäjätyytyväisyyden mittareita on jo olemassa, mutta harva on valmiiksi juuri mobiilisovellukselle soveltuvia. Tässä opinnäytetyössä kehitettiin juuri mobiilisovellukselle soveltuva käyttäjätyytyväisyysmittari, joka myös esitestattiin pienellä määrällä koehenkilöitä. Esitestauksella saatiin lisätietoa mittarin toimivuudesta sekä mielekkyydestä vastata kyselyyn. Vastaajalle yksinkertainen ja houkutteleva käyttäjätyytyväisyyskysely on visuaalisesti mielekäs, joka huomioi vastauslaitteen, sen vaikutukset ovat selkeät ja vastaajalla on valinnanvapaus vastata siihen. Kysely ei saa olla liian pitkä ja siihen on voitava vastata nopeasti.
Mobiilisovelluksia on markkinoilla satojatuhansia. Tämän takia käyttäjille on kehittynyt kokeilukulttuuri, jossa huonosti toimiva sovellus hylätään nopeasti ja siirrytään seuraavaan. Käyttäjäkokemus on siis tärkeässä asemassa mobiilisovelluksen kehittämisessä. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata mobiilisovelluksen käytettävyyteen vaikuttavia tekijöitä ja käyttäjätyytyväisyyskyselyssä huomioitavia asioita sekä kehittää HyviöPro-mobiilisovelluksen käyttäjätyytyväisyyttä mittaava mittari ja kuvata mittarin kehittäminen. Opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa kirjallisuuskatsauksen tietojen pohjalta HyviöPro-mobiilisovellukseen soveltuva valmis ja esitestattu käyttäjätyytyväisyyskysely, joka tuottaa sovelluksen kehittäjille palautetta sen käytettävyydestä sekä mahdollisista ongelmakohdista käyttäjän näkökulmasta.
Mobiilisovelluksen käytettävyyttä tarkasteltaessa on huomioitava sovelluksen toiminta opittavuuden, tehokkuuden, luotettavuuden, turvallisuuden ja saavutettavuuden kannalta, mutta myös visuaalinen ilme on kriittisessä osassa käytettävyyttä, eikä mobiililaitteen muiden sovellusten tuomia mahdollisuuksiakaan voi ohittaa. Käyttäjäkokemuksesta on hyvä saada mitattavaa tietoa, jotta tiedetään edetä sovelluksen kehittämisessä oikeaan suuntaan. Käyttäjätyytyväisyyskysely tuottaa mahdollisimman hyödynnettävää tietoa, kun otetaan huomioon kyselyn yleisyys, luotettavuus, vastausten määrä, lomakkeen mahdollisuudet sekä vastausten informatiivisuus.
Käyttäjätyytyväisyyden mittareita on jo olemassa, mutta harva on valmiiksi juuri mobiilisovellukselle soveltuvia. Tässä opinnäytetyössä kehitettiin juuri mobiilisovellukselle soveltuva käyttäjätyytyväisyysmittari, joka myös esitestattiin pienellä määrällä koehenkilöitä. Esitestauksella saatiin lisätietoa mittarin toimivuudesta sekä mielekkyydestä vastata kyselyyn. Vastaajalle yksinkertainen ja houkutteleva käyttäjätyytyväisyyskysely on visuaalisesti mielekäs, joka huomioi vastauslaitteen, sen vaikutukset ovat selkeät ja vastaajalla on valinnanvapaus vastata siihen. Kysely ei saa olla liian pitkä ja siihen on voitava vastata nopeasti.