Itsensä johtaminen ja työkyky ratsastuskouluyrittäjän näkökulmasta
Koivukorpi, Noora (2021)
Koivukorpi, Noora
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060414316
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060414316
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on itsensä johtaminen ja työkyky ratsastuskouluyrittäjän näkökulmasta. Työn tavoitteena oli selvittää, miten ratsastuskouluyrittäjät kokivat oman työkykynsä ja miten he edistivät omaa työssä jaksamistaan sekä miten he kokivat itsensä johtamisen ja sen vaikutukset työkykyyn. Tavoitteena oli tuoda esille ratsastuskouluyrittäjien omia käsityksiä ja kokemuksia työkyvystä ja siitä, miten he johtivat omaa työkykyään.
Teoreettinen viitekehys koostui yrittäjyyden, työkyvyn ja itsensä johtamisen perusteista. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusta. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina ja apuna käytettiin puolistrukturoitua haastattelulomaketta. Työhön haastateltiin kolmea ratsastuskouluyrittäjää, joiden vastauksia analysoimalla saatiin selville heidän käsityksiään yrittäjyyden motiiveista, työkyvystä ja siitä, miten he kokevat itsensä johtamisen osana työkykyä. Haastattelut analysoitiin käyttämällä aineiston sisällönanalyysi menetelmää. Opinnäytetyö aloitettiin tammikuussa 2021 teoriaan tutustumisella ja haastattelut toteutettiin huhti- ja toukokuun aikana 2021.
Tulosten mukaan yrittäjien työkyky oli hyvä, vaikka työ on fyysisesti raskasta ja sitovaa. Tuloksista oli pääteltävissä, että yrittäjät olivat kiinnostuneita omasta työkyvystään ja yrittivät tietoisesti kehittää omaa työssä jaksamistaan, vaikka se arjen kiireen keskellä saattoi hetkellisesti unohtua. Itsensä johtaminen oli käsitteenä vieraampi, vaikka työkykyyn, hyvinvointiin, motivaatioon ja itsensä toteuttamiseen liittyviä toimintatapoja osattiin tiedostaa. Tuloksista voitiin myös päätellä, että mitä enemmän omaan työkykyyn ja riittävään vapaa-aikaan sekä palautumiseen panostettiin, sitä enemmän oli mahdollisuuksia innovatiiviselle ajattelulle sekä itsensä ja yritystoiminnan kehittämiselle. The subject of the thesis is self-leadership and work ability from a riding school entrepreneur’s point of view. The aim of the study was to find out how riding school entrepreneurs experienced their own work ability and how they promoted their own coping at work, as well as how they experienced self-leadership and its effects on work ability. The aim was to bring out the riding school entrepreneurs own perceptions and experiences of work ability and how they managed their own work ability.
The theoretical framework consisted of the foundations of entrepreneurship, work ability and self-leadership. Qualitative research was used as the research method. The interviews were conducted as focused interviews and information was collected by a half-structured interview form. Three riding school entrepreneurs were interviewed to the study. Analyzing the responses, the interviewees perceptions of entrepreneurial motives, work ability, and how they perceive self-leadership as part of work ability were found out. The interviews were analyzed using the material content analysis method. The thesis was started in January 2021 with a study of the theory and the interviews were conducted during April and May 2021.
The results showed that the ability of entrepreneurs to work was good, even though the work is physically heavy and binding. The results showed that entrepreneurs were interested in their own ability to work and consciously tried to develop their own coping at work, even though it was sometimes forgotten during everyday rush. The concept of self-management was more foreign to the concept, even though the interviewed were aware of practices related to work ability, well-being, motivation, and self-realization. It could also be concluded from the results that the more they invested in one's own ability to work and adequate free time and recovery, the more opportunities there were for innovative thinking and self- and business development.
Teoreettinen viitekehys koostui yrittäjyyden, työkyvyn ja itsensä johtamisen perusteista. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusta. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina ja apuna käytettiin puolistrukturoitua haastattelulomaketta. Työhön haastateltiin kolmea ratsastuskouluyrittäjää, joiden vastauksia analysoimalla saatiin selville heidän käsityksiään yrittäjyyden motiiveista, työkyvystä ja siitä, miten he kokevat itsensä johtamisen osana työkykyä. Haastattelut analysoitiin käyttämällä aineiston sisällönanalyysi menetelmää. Opinnäytetyö aloitettiin tammikuussa 2021 teoriaan tutustumisella ja haastattelut toteutettiin huhti- ja toukokuun aikana 2021.
Tulosten mukaan yrittäjien työkyky oli hyvä, vaikka työ on fyysisesti raskasta ja sitovaa. Tuloksista oli pääteltävissä, että yrittäjät olivat kiinnostuneita omasta työkyvystään ja yrittivät tietoisesti kehittää omaa työssä jaksamistaan, vaikka se arjen kiireen keskellä saattoi hetkellisesti unohtua. Itsensä johtaminen oli käsitteenä vieraampi, vaikka työkykyyn, hyvinvointiin, motivaatioon ja itsensä toteuttamiseen liittyviä toimintatapoja osattiin tiedostaa. Tuloksista voitiin myös päätellä, että mitä enemmän omaan työkykyyn ja riittävään vapaa-aikaan sekä palautumiseen panostettiin, sitä enemmän oli mahdollisuuksia innovatiiviselle ajattelulle sekä itsensä ja yritystoiminnan kehittämiselle.
The theoretical framework consisted of the foundations of entrepreneurship, work ability and self-leadership. Qualitative research was used as the research method. The interviews were conducted as focused interviews and information was collected by a half-structured interview form. Three riding school entrepreneurs were interviewed to the study. Analyzing the responses, the interviewees perceptions of entrepreneurial motives, work ability, and how they perceive self-leadership as part of work ability were found out. The interviews were analyzed using the material content analysis method. The thesis was started in January 2021 with a study of the theory and the interviews were conducted during April and May 2021.
The results showed that the ability of entrepreneurs to work was good, even though the work is physically heavy and binding. The results showed that entrepreneurs were interested in their own ability to work and consciously tried to develop their own coping at work, even though it was sometimes forgotten during everyday rush. The concept of self-management was more foreign to the concept, even though the interviewed were aware of practices related to work ability, well-being, motivation, and self-realization. It could also be concluded from the results that the more they invested in one's own ability to work and adequate free time and recovery, the more opportunities there were for innovative thinking and self- and business development.