Sisäinen valvonta kunnissa
Rauma, Antti (2021)
Rauma, Antti
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060514476
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060514476
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaista on kuntien sisäinen valvonta, mitkä ovat sisäisen valvonnan tavoitteet kunnissa, millaisia riskejä kuntiin kohdistuu, miten valvonta on toteutettu, ketkä valvontaa suorittavat, millaisia käytännön toimenpiteitä kunnissa käytetään, miten valvontaa dokumentoidaan ja arvioidaan ja toteutuvatko valvonnalle asetetut tavoitteet käytännössä. Työssä on lisäksi käsitelty hieman riskienhallintaa ja sisäistä tarkastusta, koska ne liittyvät vahvasti sisäiseen valvontaan.
Työn teoriaosuudessa tutustuttiin sisäiseen valvontaan, kuntaorganisaatioon ja kuntien valvontajärjestelmiin. Teoriaosuus rakentui lähdekirjallisuudelle ja internet-lähteistä kerätylle tiedolle. Työn empiirinen osa toteutettiin 29 kysymystä sisältäneellä Webropol-kyselyllä, joka lähetettiin 75 kuntaan. Kyselyyn saatiin vastaus 23 kunnasta, ja vastausprosentti oli 30,6 %.
Tutkimustuloksista selvisi, että kunnissa sisäiselle valvonnalle on asetettu selkeät tavoitteet ja että näitä tavoitteita uhkaavat riskit on suurelta osin tunnistettu. Tuloksista kävi ilmi, että merkittävimpiä kuntiin kohdistuvia riskejä ovat taloudelliset riskit ja henkilöstöriskit. Riskeihin on kuitenkin osattu varautua, ja tavoitteiden saavuttamisen kannalta oleelliset kontrollit ja seurantajärjestelmät ovat käytössä. Kunnissa sisäistä valvontaa arvioidaan ja arvioinnin tuloksia käytetään toiminnan kehittämisessä.
Tulosten perusteella sisäisen valvonnan haasteita ovat aika- ja resurssipula, valvonnan dokumentointi ja raportointi sekä systemaattisten ja yhtenäisten toimintatapojen ja koulutuksen puute.
Vastaukset osoittivat, että valvonta on olennainen osa kuntien toimintaa ja että valvonta täyttää suurimman osan sille asetetuista tavoitteista.
Työn teoriaosuudessa tutustuttiin sisäiseen valvontaan, kuntaorganisaatioon ja kuntien valvontajärjestelmiin. Teoriaosuus rakentui lähdekirjallisuudelle ja internet-lähteistä kerätylle tiedolle. Työn empiirinen osa toteutettiin 29 kysymystä sisältäneellä Webropol-kyselyllä, joka lähetettiin 75 kuntaan. Kyselyyn saatiin vastaus 23 kunnasta, ja vastausprosentti oli 30,6 %.
Tutkimustuloksista selvisi, että kunnissa sisäiselle valvonnalle on asetettu selkeät tavoitteet ja että näitä tavoitteita uhkaavat riskit on suurelta osin tunnistettu. Tuloksista kävi ilmi, että merkittävimpiä kuntiin kohdistuvia riskejä ovat taloudelliset riskit ja henkilöstöriskit. Riskeihin on kuitenkin osattu varautua, ja tavoitteiden saavuttamisen kannalta oleelliset kontrollit ja seurantajärjestelmät ovat käytössä. Kunnissa sisäistä valvontaa arvioidaan ja arvioinnin tuloksia käytetään toiminnan kehittämisessä.
Tulosten perusteella sisäisen valvonnan haasteita ovat aika- ja resurssipula, valvonnan dokumentointi ja raportointi sekä systemaattisten ja yhtenäisten toimintatapojen ja koulutuksen puute.
Vastaukset osoittivat, että valvonta on olennainen osa kuntien toimintaa ja että valvonta täyttää suurimman osan sille asetetuista tavoitteista.