Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Centria-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Centria-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Median käytön vaikutukset alle kouluikäisiin lapsiin ja mediakasvatuksen toteuttaminen lastenneuvolassa terveydenhoitajien arvioimana

Piispanen, Erika; Hietalahti, Heini; Niskanen, Johanna (2021)

 
Avaa tiedosto
Erika Piispanen, Heini Hietalahti & Johanna Niskanen (929.9Kt)
Lataukset: 


Piispanen, Erika
Hietalahti, Heini
Niskanen, Johanna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060514479
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia terveydenhoitajilla oli median käytön vaikutuksista alle kouluikäisiin lapsiin. Tarkoituksena oli myös saada tietää, millaiset valmiudet terveydenhoitajilla on toteuttaa mediakasvatusta neuvoloissa. Tavoitteena oli tuottaa tietoa median käytön vaikutuksista alle kouluikäisten terveyteen, jotta lastenneuvoloissa pystyttäisiin toteuttamaan lapsi- ja perhelähtöistä mediakasvatusta ja ennaltaehkäisemään mediasta aiheutuvia haittoja.

Mediaan tutustuminen ja sen käyttö aloitetaan jo varhain lapsuudessa. Digitaalisella medialla on tutkitusti sekä etuja että haittoja lasten terveydelle. On kuitenkin vielä epäselvää, millaisia fyysisiä, psyykkisiä ja sosiaalisia vaikutuksia digitaalisen median käytöllä on lapselle. Suomessa lähes jokainen perhe käyttää lastenneuvolan palveluja. Lastenneuvolassa työskentelevät terveydenhoitajat ovat keskeisessä asemassa antamassa mediakasvatusta jo varhaisessa vaiheessa lapsen kehitystä.

Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena poikkileikkaustutkimuksena. Aineistonkeruu toteutettiin vuoden 2020 syksyllä. Aineisto kerättiin puolistrukturoidulla kyselylomakkeella, joka lähetettiin sähköisesti kaikille Suomen Terveydenhoitajaliittoon kuuluville lastenneuvolassa työskenteleville terveydenhoitajille (N=942). Kyselyyn vastasi 116 terveydenhoitajaa. Aineisto analysoitiin tilastollisin menetelmin frekvensseinä ja prosenttilukuina. Avoimien kysymysten vastaukset analysoitiin sisällön erittelyllä.

Tulosten perusteella terveydenhoitajat ovat huomanneet median käytön vaikuttavan eniten lapsen fyysiseen terveyteen passiivisuutena ja ylipainona sekä psyykkiseen ja sosiaaliseen terveyteen keskittymisvaikeuksina ja riippuvuutena. Terveydenhoitajat pitävät mediakasvatusta tärkeänä asiana. Vastaajat arvioivat alle kouluikäisten median käytön olevan haaste.

Johtopäätöksenä voidaan todeta, että median käyttö vaikuttaa lapsen terveyden eri osa-alueisiin. Terveydenhoitajat näkevät itsensä mediakasvattajina. He keskustelevat ja käsittelevät mediaa lastenneuvoloissa perheiden kanssa, vaikka eivät ole saaneet koulutusta mediakasvatukseen. Valtaosa vastaajista kaipaa tukea mediakasvatustyöhönsä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste