Digital marknadsföring på sociala medier
André, Savander (2021)
André, Savander
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060614572
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060614572
Tiivistelmä
Examensarbetets syfte är att definiera begreppet influencer samt rollen de har inom marknadsföring på sociala medier. Arbetet är avgränsat till plattformarna Instagram och Facebook. Frågeställningarna för arbetet är följande: Vad är kopplingen mellan ett personligt varumärke och influencers? Hur skapa bra marknadsföring via digitala medier? Målet med arbetet är att få fram vad som krävs för att tilltala följare på sociala medier och bygga upp ett förtroende hos konsumenterna.
Teoridelen i arbetet behandlar personlig marknadsföring i relation till influencers. Olika tekniker för personlig marknadsföring lyfts även fram. Tyngdpunkten för teoridelen ligger ändå på de sociala medier arbetet behandlar, dvs. Instagram och Facebook.
Arbetets empiriska del består av en kvalitativ studie som genomförts med hjälp av semi-strukturella intervjuer. De två respondenterna är båda influencers på sociala medier. Resultatet påvisade att innehållet på sociala medier skall skapas på så sätt att det faller följarna i smaken. Dock är det även viktigt att skapa innehållet på ett
för influencern personligt sätt.
Teoridelen i arbetet behandlar personlig marknadsföring i relation till influencers. Olika tekniker för personlig marknadsföring lyfts även fram. Tyngdpunkten för teoridelen ligger ändå på de sociala medier arbetet behandlar, dvs. Instagram och Facebook.
Arbetets empiriska del består av en kvalitativ studie som genomförts med hjälp av semi-strukturella intervjuer. De två respondenterna är båda influencers på sociala medier. Resultatet påvisade att innehållet på sociala medier skall skapas på så sätt att det faller följarna i smaken. Dock är det även viktigt att skapa innehållet på ett
för influencern personligt sätt.