Yritys X Oy projektien kehittäminen
Rajala, Harri (2021)
Rajala, Harri
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060414374
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060414374
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja on yritys X Oy, joka tuottaa digitaalisia palveluita. Digitaaliset palvelut ovat haastavia ja laajoja ohjelmistokokonaisuuksia, jotka rakentuvat monenlaisista erilaisista komponenteista ja järjestelmistä. Suurin osa yritys X Oy:n liikevaihdosta muodostuu näistä digitaalisen palvelun projekteista ja tästä johtuen projektien onnistuminen on elintärkeää. Yleisesti ottaen ohjelmistoprojektien onnistuminen on hyvin haasteellista.
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan ja tunnistetaan niitä tekijöitä ja syitä, jotka johtavat ohjelmistoprojektien onnistumiseen tai epäonnistumiseen. Lisäksi rakennetaan yritys X Oy:lle tarkistuslista projektien systemaattiseen aloittamiseen. Tarkistuslistaa on tarkoitus käyttää myös perehdytykseen kiinnitettäessä uusia työntekijöitä käynnissä oleviin projekteihin.
Tulosten mukaan yritys X Oy:ssä projektin tavoitteiden mielessä pitäminen, asiakaskommunikaatio ja ohjelmistokoodin katselmointi ovat onnistumisen kannalta oleellisia seikkoja, kun taas pieleen menemisen vaikuttaa heikko motivaatio, asiakkaan inaktiivisuus, testaamisen puute ja tekninen velka.
Digitaalisen palvelun ohjelmistoprojekti voidaan määritellä onnistuneeksi, kun projekti täyttää sille asetetut vaatimukset, pysyy budjetissa, valmistuu aikataulussa ja lopputuote täyttää asiakkaan tarpeet sekä on laadullisesti riittävä. Tämän opinnäytetyön sekä aikaisempien tutkimusten tulosten perusteella, voidaan sanoa, että selkeät ja saavutettavissa olevat tavoitteet sekä aktiivinen asiakaskommunikaatio ovat avaintekijöitä onnistuneen digitaalisen ohjelmistoprojektin kannalta.
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan ja tunnistetaan niitä tekijöitä ja syitä, jotka johtavat ohjelmistoprojektien onnistumiseen tai epäonnistumiseen. Lisäksi rakennetaan yritys X Oy:lle tarkistuslista projektien systemaattiseen aloittamiseen. Tarkistuslistaa on tarkoitus käyttää myös perehdytykseen kiinnitettäessä uusia työntekijöitä käynnissä oleviin projekteihin.
Tulosten mukaan yritys X Oy:ssä projektin tavoitteiden mielessä pitäminen, asiakaskommunikaatio ja ohjelmistokoodin katselmointi ovat onnistumisen kannalta oleellisia seikkoja, kun taas pieleen menemisen vaikuttaa heikko motivaatio, asiakkaan inaktiivisuus, testaamisen puute ja tekninen velka.
Digitaalisen palvelun ohjelmistoprojekti voidaan määritellä onnistuneeksi, kun projekti täyttää sille asetetut vaatimukset, pysyy budjetissa, valmistuu aikataulussa ja lopputuote täyttää asiakkaan tarpeet sekä on laadullisesti riittävä. Tämän opinnäytetyön sekä aikaisempien tutkimusten tulosten perusteella, voidaan sanoa, että selkeät ja saavutettavissa olevat tavoitteet sekä aktiivinen asiakaskommunikaatio ovat avaintekijöitä onnistuneen digitaalisen ohjelmistoprojektin kannalta.