Jalkapalloseuran brändi-imago kannattajien kokemana
Karppinen, Santeri (2021)
Karppinen, Santeri
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060414436
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060414436
Tiivistelmä
Tutkimuksen toimeksiantajana toimi FC TPS Turku Oy TPS on turkulainen jalkapalloseura, joka on perustettu vuonna 1922. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millainen on TPS:n brändi-imago ja mistä asioista se koostuu kannattajien keskuudessa. Tutkimusky-symyksiksi valittiin ”Mistä Turun Palloseuran jalkapallojoukkueen brändi muodostuu kan-nattajien keskuudessa?” ja ”Kuinka vahvasti kannattajat näkevät uuden strategian brän-di-identiteetin osatekijät TPS:n brändissä?”
Tutkimusmenetelmäksi valittiin kvantitatiivinen tutkimus. Puolestaan aineistonkeruume-netelmäksi valittiin kysely, joka toteutettiin elektronisena kyselylomakkeena Webropol-palvelimelle ja se jaettiin FC TPS:n kannattajille eri viestintäkanavien kautta. Kysely oli avoinna vastaajille 8.4.2021-22.4.2021 ja vastauksia saatiin yhteensä 202 kappaletta. Ky-symykset koostuivat monivalintakysymyksistä asteikolla 1-7 sekä avoimesta kysymykses-tä. Kysymykset käsittelivät kannattajien kulutustottumuksia, brändiä ja brändi-identiteettiä.
Tutkimustuloksista selviää, että FC TPS:n kannattajat liittävät vahvimmin turkulaisuuden, perinteet ja historian, huonon menestyksen ja mustavalkoisuuden osaksi seuraa. Näiden lisäksi seuran yhteisöllisyys nousi esille moneen otteeseen sekä avoimissa vastauksissa, että vahvuuksia arvioidessa. Tuloksia analysoitaessa huomattiin, että vastaajien urheilu-tuotteen kulutuksen määrä on verrannollinen vastauksien positiivisuuteen, kun kysyttiin, kuinka vahvasti vastaajat kokevat eri asiat osaksi FC TPS:ää. Ikäryhmiä ja sukupuolia kat-soessa vastaajien tuloksissa oli joitakin eroja.
FC TPS voi hyödyntää tutkimuksesta saatuja tuloksia seuran brändin kehittämistyössä sekä heidän markkinointinsa ja viestinnän tuki työkaluna. Lisäksi saaduista tuloksista saa-daan apua kumppanimyynnin tueksi. The client of this research was FC TPS Turku ltd which is football club located in Turku and it was founded in 1922. The purpose of this research was to find out what kind is TPS’ brand image and what it consists of among supporters. Questions for research were se-lected as “What makes the TPS football team's brand among the supporters?” and “How strongly supporters see the brand identity elements of the new strategy in the TPS brand”
Research method was chosen as a quantitative research. In turn, a questionnaire was chosen as the data collection method, which was carried out as an electronic question-naire on Webropol server, and it was distributed to FC TPS supporters through various communication channels. The survey was open to respondents from 8.4.2021 to 22.4.2021, and a total of 202 responses were received. The questions consisted of multi-ple-choice questions on a scale of 1 to 7 and an open-ended question. The questions addressed consumption habits of supporters, brand, and brand identity.
The research results show that the supporters of FC TPS most strongly associate Turku, tradition and history, poor success and black and white as part of the club. In addition to these, the communality of the club came up on many occasions, both in open answers and in assessing strengths. Analyzing the results, it was found that the amount of sports product consumption of the respondents is proportional to the positivity of the answers when asked how strongly the respondents perceive different things to be part of FC TPS. Looking at age groups and genders, there were some differences in respondents’ re-sults.
FC TPS can use the results of the research in the club's brand development work as well as their marketing and communication support tool. In addition, the obtained results provide help to support partner sales.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin kvantitatiivinen tutkimus. Puolestaan aineistonkeruume-netelmäksi valittiin kysely, joka toteutettiin elektronisena kyselylomakkeena Webropol-palvelimelle ja se jaettiin FC TPS:n kannattajille eri viestintäkanavien kautta. Kysely oli avoinna vastaajille 8.4.2021-22.4.2021 ja vastauksia saatiin yhteensä 202 kappaletta. Ky-symykset koostuivat monivalintakysymyksistä asteikolla 1-7 sekä avoimesta kysymykses-tä. Kysymykset käsittelivät kannattajien kulutustottumuksia, brändiä ja brändi-identiteettiä.
Tutkimustuloksista selviää, että FC TPS:n kannattajat liittävät vahvimmin turkulaisuuden, perinteet ja historian, huonon menestyksen ja mustavalkoisuuden osaksi seuraa. Näiden lisäksi seuran yhteisöllisyys nousi esille moneen otteeseen sekä avoimissa vastauksissa, että vahvuuksia arvioidessa. Tuloksia analysoitaessa huomattiin, että vastaajien urheilu-tuotteen kulutuksen määrä on verrannollinen vastauksien positiivisuuteen, kun kysyttiin, kuinka vahvasti vastaajat kokevat eri asiat osaksi FC TPS:ää. Ikäryhmiä ja sukupuolia kat-soessa vastaajien tuloksissa oli joitakin eroja.
FC TPS voi hyödyntää tutkimuksesta saatuja tuloksia seuran brändin kehittämistyössä sekä heidän markkinointinsa ja viestinnän tuki työkaluna. Lisäksi saaduista tuloksista saa-daan apua kumppanimyynnin tueksi.
Research method was chosen as a quantitative research. In turn, a questionnaire was chosen as the data collection method, which was carried out as an electronic question-naire on Webropol server, and it was distributed to FC TPS supporters through various communication channels. The survey was open to respondents from 8.4.2021 to 22.4.2021, and a total of 202 responses were received. The questions consisted of multi-ple-choice questions on a scale of 1 to 7 and an open-ended question. The questions addressed consumption habits of supporters, brand, and brand identity.
The research results show that the supporters of FC TPS most strongly associate Turku, tradition and history, poor success and black and white as part of the club. In addition to these, the communality of the club came up on many occasions, both in open answers and in assessing strengths. Analyzing the results, it was found that the amount of sports product consumption of the respondents is proportional to the positivity of the answers when asked how strongly the respondents perceive different things to be part of FC TPS. Looking at age groups and genders, there were some differences in respondents’ re-sults.
FC TPS can use the results of the research in the club's brand development work as well as their marketing and communication support tool. In addition, the obtained results provide help to support partner sales.