Market Research for Coaching Business
Koski, Peter (2021)
Koski, Peter
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060614578
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060614578
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, kuinka usein toimeksiantajayritys kohtasi ongelmia kohdemarkkinalla, joka koostuu Suomessa asuvista opiskelijoista. Toimeksiantaja oli löytänyt ja luokitellut nämä ongelmat aiemmin omassa tutkimuksessaan, ja hän oli tunnistanut neljä erilaista ongelmaluokkaa: aikaan liittyvät ongelmat, motivaatioon liittyvät ongelmat, oppimiseen liittyvät ongelmat ja tunteisiin liittyvät ongelmat.
Opinnäytetyö koostuu seuraavista luvuista: johdanto opinnäytetyöhön, johdanto markkinatutkimukseen, markkinatutkimusprosessi, tulokset ja johtopäätökset. Opinnäytetyön johdanto esittelee työn taustan ja peruskehyksen. Opinnäytetyö on kokonaisuudessaan hyvin käytännönläheinen, minkä vuoksi teoreettinen viitekehys koostuu vain markkinatutkimukseen liittyvästä teoriasta, joka sisältyy lukuihin Johdanto markkinatutkimukseen ja Markkinatutkimusprosessi. Tuloksissa ja analyysissa käydään läpi tutkimuksen tulokset, jotka myös analysoidaan perusteellisesti. Johtopäätöksessä esitetään yhteenveto tämän tutkielman havainnoista ja vastauksista ja annetaan lisäneuvoja toimeksiantajalle.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että kohdemarkkinoilla oli useimmiten oppimiseen liittyviä ongelmia kaikissa vastaajaryhmissä, ja toimeksiantajan tulisi keskittää palvelunsa enimmäkseen tälle ongelma-alueelle, vaikka myös muut kategoriat koettiin ongelmallisiksi. Toimeksiantajan tulisi keskittyä nuorempiin opiskelijoihin ja kandidaattitason opiskelijoihin, samalla keskittyen eri sukupuoliin eri tavoin, koska näiden kokemien ongelmien esiintyvyystiheydessä oli eroja.
Opinnäytetyö koostuu seuraavista luvuista: johdanto opinnäytetyöhön, johdanto markkinatutkimukseen, markkinatutkimusprosessi, tulokset ja johtopäätökset. Opinnäytetyön johdanto esittelee työn taustan ja peruskehyksen. Opinnäytetyö on kokonaisuudessaan hyvin käytännönläheinen, minkä vuoksi teoreettinen viitekehys koostuu vain markkinatutkimukseen liittyvästä teoriasta, joka sisältyy lukuihin Johdanto markkinatutkimukseen ja Markkinatutkimusprosessi. Tuloksissa ja analyysissa käydään läpi tutkimuksen tulokset, jotka myös analysoidaan perusteellisesti. Johtopäätöksessä esitetään yhteenveto tämän tutkielman havainnoista ja vastauksista ja annetaan lisäneuvoja toimeksiantajalle.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että kohdemarkkinoilla oli useimmiten oppimiseen liittyviä ongelmia kaikissa vastaajaryhmissä, ja toimeksiantajan tulisi keskittää palvelunsa enimmäkseen tälle ongelma-alueelle, vaikka myös muut kategoriat koettiin ongelmallisiksi. Toimeksiantajan tulisi keskittyä nuorempiin opiskelijoihin ja kandidaattitason opiskelijoihin, samalla keskittyen eri sukupuoliin eri tavoin, koska näiden kokemien ongelmien esiintyvyystiheydessä oli eroja.