B2C asiantuntijapalvelun myynnin kehittäminen : case Yritys X
Englund, Kirsi (2021)
Englund, Kirsi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060414427
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060414427
Tiivistelmä
Opinnäytetyön kohteena oli terveydenhuollon asiantuntijapalveluita kuluttajille ja yrityksille tarjoava yritys. Työn kohteena oli erityisesti kuluttajille tarjottavat ravitsemusterapeutin tuottamat palvelut.
Opinnäytetyön tavoite oli kehittää ravitsemusterapeutin tuottamalle palvelulle myynnin suunnitelma. Työn tarkoituksena oli luoda asiantuntijapalvelun myynnin johtamisen malli modernien myynnin keinoin (toimenpiteet, työkalut, seuranta), joka vastaa nykypäivän markkinatilanteen haasteisiin ja hyödyntää nykyaikaisia myynnin ja markkinoinnin välineitä.
Työn menetelmänä käytettiin toimintatutkimusta eli kehittävää tutkimusta, jossa kirjallisuuskatsaukseen nojaten kehitetään työn menetelmiä käytännössä. Työn teoreettinen pohja perustui modernin myynnin teoriaan sekä kuluttajien ostokäyttäytymisen muutokseen. Teoriaosuudessa käsiteltiin kirjallisuuden pohjalta kilpailija- ja markkina-analyysiä, kuluttajien ostokäyttäytymisen muutosta, modernia asiantuntijapalvelun myyntiä, sekä myyntisuunnitelman laatimista ja myynnin johtamista.
Työssä toteutettiin asiantuntijapalvelun myynnin pilottiprojekti, sekä raportoitiin sen tulokset. Pilottiprojektin perusteella laadittiin moderni myynnin malli, jota yrityksessä voidaan jatkossa hyödyntää vastaavien palveluiden myyntiä toteutettaessa. Tässä mallissa keskeisiä osa-alueita olivat asiakkaan ostopolku, asiantuntijoiden työn esiintuominen, myynnin aktiviteetit ja mittarit. Myynnin mallia voidaan soveltaen hyödyntää myös muiden vastaavien asiantuntijapalveluiden myynnissä.
Opinnäytetyön tavoite oli kehittää ravitsemusterapeutin tuottamalle palvelulle myynnin suunnitelma. Työn tarkoituksena oli luoda asiantuntijapalvelun myynnin johtamisen malli modernien myynnin keinoin (toimenpiteet, työkalut, seuranta), joka vastaa nykypäivän markkinatilanteen haasteisiin ja hyödyntää nykyaikaisia myynnin ja markkinoinnin välineitä.
Työn menetelmänä käytettiin toimintatutkimusta eli kehittävää tutkimusta, jossa kirjallisuuskatsaukseen nojaten kehitetään työn menetelmiä käytännössä. Työn teoreettinen pohja perustui modernin myynnin teoriaan sekä kuluttajien ostokäyttäytymisen muutokseen. Teoriaosuudessa käsiteltiin kirjallisuuden pohjalta kilpailija- ja markkina-analyysiä, kuluttajien ostokäyttäytymisen muutosta, modernia asiantuntijapalvelun myyntiä, sekä myyntisuunnitelman laatimista ja myynnin johtamista.
Työssä toteutettiin asiantuntijapalvelun myynnin pilottiprojekti, sekä raportoitiin sen tulokset. Pilottiprojektin perusteella laadittiin moderni myynnin malli, jota yrityksessä voidaan jatkossa hyödyntää vastaavien palveluiden myyntiä toteutettaessa. Tässä mallissa keskeisiä osa-alueita olivat asiakkaan ostopolku, asiantuntijoiden työn esiintuominen, myynnin aktiviteetit ja mittarit. Myynnin mallia voidaan soveltaen hyödyntää myös muiden vastaavien asiantuntijapalveluiden myynnissä.