Osallistamisen parantaminen etäkokouksissa
Rantala, Katariina (2021)
Rantala, Katariina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060614571
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060614571
Tiivistelmä
Keväällä 2020 puhjenneen Covid-19 pandemian myötä voimaan tulleen laajan etätyösuosituksen takia työn tekeminen on siirtynyt suureksi osaksi verkkoon sekä erilaisille digitaalisille alustoille. Pandemian myötä etäkokouksista on tullut arkipäivää ja pandemian nähdään muuttaneen työskentelytapoja pysyvästi.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia ja tarkastella osallistamista ja sen eri mahdollisuuksia etänä järjestettävissä kokouksissa. Teorian ja käytännön kohtaamista tutkimalla tavoitteena oli selvittää, kuinka puheenjohtajan on mahdollista luoda etäkokouksiin aktiivinen keskusteluympäristö, johon kaikilla osallistujilla on matala kynnys osallistua. Teoriaosuudessa käsitellään osallistamista aiheen kirjallisuuden, ammattimaisten blogien sekä muun saatavilla olevan teoreettisen tiedon pohjalta. Tutkimuksellisessa osuudessa puolestaan käsitellään näkökulmia osallistamisesta ja etäkokouksiin osallistumisen haasteista osallistujien näkökulmasta.
Tutkimuksellisen osuuden toteuttamiseen käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoidulla kyselytutkimuksella, jonka avulla kartoitettiin kokemuksia etäkokouksista sekä etätyövälineistä. Tutkimusjoukko koostui valtiovarainministeriön virkamiehistä ja tutkimus toteutettiin huhtikuussa 2020.
Tutkimuksen avulla saatiin kerättyä tietoa kokoukseen osallistujien suhtautumisesta osallistamiseen sekä kokemuksia osallistumiseen vaikuttavista tekijöistä. Tutkimuksen tuloksissa nousi esiin erityisesti puheenjohtajan rooli, hyvä valmistautuminen sekä psykologisesti turvallinen ilmapiiri. Tulosten pohjalta on luotu käytäntöön sovellettavissa oleva toimintamalli, jonka avulla kokouksen puheenjohtajan on mahdollista parantaa osallistamista sekä saada kaikkien osallistujien ääni tasapuolisesti kuuluville.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia ja tarkastella osallistamista ja sen eri mahdollisuuksia etänä järjestettävissä kokouksissa. Teorian ja käytännön kohtaamista tutkimalla tavoitteena oli selvittää, kuinka puheenjohtajan on mahdollista luoda etäkokouksiin aktiivinen keskusteluympäristö, johon kaikilla osallistujilla on matala kynnys osallistua. Teoriaosuudessa käsitellään osallistamista aiheen kirjallisuuden, ammattimaisten blogien sekä muun saatavilla olevan teoreettisen tiedon pohjalta. Tutkimuksellisessa osuudessa puolestaan käsitellään näkökulmia osallistamisesta ja etäkokouksiin osallistumisen haasteista osallistujien näkökulmasta.
Tutkimuksellisen osuuden toteuttamiseen käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoidulla kyselytutkimuksella, jonka avulla kartoitettiin kokemuksia etäkokouksista sekä etätyövälineistä. Tutkimusjoukko koostui valtiovarainministeriön virkamiehistä ja tutkimus toteutettiin huhtikuussa 2020.
Tutkimuksen avulla saatiin kerättyä tietoa kokoukseen osallistujien suhtautumisesta osallistamiseen sekä kokemuksia osallistumiseen vaikuttavista tekijöistä. Tutkimuksen tuloksissa nousi esiin erityisesti puheenjohtajan rooli, hyvä valmistautuminen sekä psykologisesti turvallinen ilmapiiri. Tulosten pohjalta on luotu käytäntöön sovellettavissa oleva toimintamalli, jonka avulla kokouksen puheenjohtajan on mahdollista parantaa osallistamista sekä saada kaikkien osallistujien ääni tasapuolisesti kuuluville.