Silta perhetyön ja varhaiskasvatuksen välille
Jalava, Anu; Lamminen, Tiina (2012)
Jalava, Anu
Lamminen, Tiina
Turun ammattikorkeakoulu
2012
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112716863
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112716863
Tiivistelmä
Opinnäytetyössämme tutkimme Raisiossa varhaiskasvatuksen ja lastensuojelun perhetyön uudentyyppisen yhteistyömuodon mahdollisuutta. Tavoitteenamme on luoda tilaisuus dialogiseen keskusteluun perhetyön ja varhaiskasvatuksen välillä. Työmme teoriaosuudessa käsittelemme dialogisuuden ja verkostoitumisen tärkeyttä ja niiden merkitystä yhteistyön rakentamisessa. Käsittelemme työssämme myös varhaiskasvatukseen ja perhetyöhön liittyvää tietoa, koska nämä kaksi aihealuetta ovat kiinteästi liittyneet opinnäytetyömme rakentumiseen koko prosessin ajan. Toimeksiantajamme ollessa Raision kaupungin alla toimiva lastensuojelun perhetyö, tarkastelemme myös Raision kuntarakennetta palveluntuottajana.
Opinnäytetyömme teoreettinen lähestymistapa on ekokulttuurinen. Tutkimustyypiltään opinnäytetyömme on toimintatutkimus. Toimintatutkimuksen tehtävänä on toiminnan tutkiminen ja samalla toiminnan kehittäminen (Heikkinen 2007 a, 196). Opinnäytetyömme tarkoituksena on tutkia uuden yhteistyömuodon mahdollisuutta ja toteutusta. Toimintatutkimuksen yksi lähtökohta on reflektiivinen ajattelu. Heikkisen mukaan (2007 a) mukaan reflektiivisen ajattelun avulla pyritään toiminnan uudenlaiseen ymmärtämiseen ja sitä kautta kehittämään toimintaa. Toimintatutkimuksessa vakiintuneet toimintakäytännöt otetaan tietoisen tarkastelun kohteeksi ja pohditaan, mitä tarkoituksia ja päämääriä ne palvelevat. (Heikkinen 2007, 201.)
Opinnäytetyössämme hankimme aineistoa koko prosessin aikana. Ensimmäiseksi päiväkotiin jalkautuessamme lähdemme etsimään tietoa päiväkodin työntekijöiltä haastattelun keinoin. Klinikka -päivän tapaamisen aikana keräämme aineistoa muistiinpanojen lisäksi myös havainnoimalla. Palautepalaverissa keräämme palautetta toiminnan onnistumisesta kaikilta siihen osallistuneilta lomakekyselyllä, sekä avoimen keskustelun kautta.
Tulokset osoittivat, että yhteistyöllä on selkeä tarve. Tutkimuksemme mukaan varhaiskasvatuksen ammattilaiset tekisivät mielellään laajempaa yhteistyötä perhetyön kanssa. Se minkä muotoisena yhteistyö tulevaisuudessa voisi toteutua, jäi vielä avoimeksi. Sekä varhaiskasvatus, että perhetyö olivat kiinnostuneita yhteistyöstä.
Opinnäytetyömme teoreettinen lähestymistapa on ekokulttuurinen. Tutkimustyypiltään opinnäytetyömme on toimintatutkimus. Toimintatutkimuksen tehtävänä on toiminnan tutkiminen ja samalla toiminnan kehittäminen (Heikkinen 2007 a, 196). Opinnäytetyömme tarkoituksena on tutkia uuden yhteistyömuodon mahdollisuutta ja toteutusta. Toimintatutkimuksen yksi lähtökohta on reflektiivinen ajattelu. Heikkisen mukaan (2007 a) mukaan reflektiivisen ajattelun avulla pyritään toiminnan uudenlaiseen ymmärtämiseen ja sitä kautta kehittämään toimintaa. Toimintatutkimuksessa vakiintuneet toimintakäytännöt otetaan tietoisen tarkastelun kohteeksi ja pohditaan, mitä tarkoituksia ja päämääriä ne palvelevat. (Heikkinen 2007, 201.)
Opinnäytetyössämme hankimme aineistoa koko prosessin aikana. Ensimmäiseksi päiväkotiin jalkautuessamme lähdemme etsimään tietoa päiväkodin työntekijöiltä haastattelun keinoin. Klinikka -päivän tapaamisen aikana keräämme aineistoa muistiinpanojen lisäksi myös havainnoimalla. Palautepalaverissa keräämme palautetta toiminnan onnistumisesta kaikilta siihen osallistuneilta lomakekyselyllä, sekä avoimen keskustelun kautta.
Tulokset osoittivat, että yhteistyöllä on selkeä tarve. Tutkimuksemme mukaan varhaiskasvatuksen ammattilaiset tekisivät mielellään laajempaa yhteistyötä perhetyön kanssa. Se minkä muotoisena yhteistyö tulevaisuudessa voisi toteutua, jäi vielä avoimeksi. Sekä varhaiskasvatus, että perhetyö olivat kiinnostuneita yhteistyöstä.