Myyntiprosessin kuvaaminen ja kehittäminen : B2C-myyntiprosessi
Järvimäki, Juuso (2021)
Järvimäki, Juuso
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060414438
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060414438
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä mahdollisimman kattava kuvaus kohdeyrityksen myyntiprosessin nykytilanteesta, sekä ehdottaa kehitysehdotuksia. Selvittää etäkaupan mahdollisuuksia kyseisellä alalla tulevaisuudessa ja voiko sillä tuottaa lisäarvoa yritykselle.
Opinnäytetyö toteutettiin analysoimalla aiheen kirjallisuutta ja olemassa olevia artikkeleita, sekä tekemällä haastattelututkimus. Tarkemmin määriteltynä, haastattelututkimusta käytettiin nykytilanteen kartoittamiseen ja kuvaamiseen.
Haastatteluilla ja kirjoittajan työkokemuksen perusteella saatiin lopputulokseksi kattava kuvaus myyntiprosessin nykytilanteesta. Tuloksista käy ilmi, että myyntiprosessissa on kehitysmahdollisuuksia sen nopeuttamiseksi ja tehokkuuden parantamiseksi.
Myyntiprosessin nykytilanteen kuvausta voidaan hyödyntää uuden työntekijän perehdytyksessä tai kun tulee tarve kuvata myyntiprosessia. Työn kehitysehdotuksia voidaan hyödyntää tulevaisuudessa kehitysprojekteissa ja nämä kehitysehdotukset esitetään yrityksen maajohtajalle. Aim for this thesis was to describe sales process and its current status for company x. Also, the key point was to find improvement targets in current sales process and describe possibilities to use technology more in sales process.
This thesis was carried out by analyzing different literature and existing articles on the topic, as well as conducting an interview study. More specifically, the interview study was used to examine and describe the current situation of sales process.
The interviews and the authors work experience resulted in a comprehensive description of the current state of the sales process. The results shows that there is possibilities to improve sales process. Most important, to improve efficiency.
The description of the current situation of the sales process can be utilized in the induction of a new employee or when the need arises to describe the sales process. Work development proposals can be utilized in future development projects and these development proposals are presented to the company`s country manager.
Opinnäytetyö toteutettiin analysoimalla aiheen kirjallisuutta ja olemassa olevia artikkeleita, sekä tekemällä haastattelututkimus. Tarkemmin määriteltynä, haastattelututkimusta käytettiin nykytilanteen kartoittamiseen ja kuvaamiseen.
Haastatteluilla ja kirjoittajan työkokemuksen perusteella saatiin lopputulokseksi kattava kuvaus myyntiprosessin nykytilanteesta. Tuloksista käy ilmi, että myyntiprosessissa on kehitysmahdollisuuksia sen nopeuttamiseksi ja tehokkuuden parantamiseksi.
Myyntiprosessin nykytilanteen kuvausta voidaan hyödyntää uuden työntekijän perehdytyksessä tai kun tulee tarve kuvata myyntiprosessia. Työn kehitysehdotuksia voidaan hyödyntää tulevaisuudessa kehitysprojekteissa ja nämä kehitysehdotukset esitetään yrityksen maajohtajalle.
This thesis was carried out by analyzing different literature and existing articles on the topic, as well as conducting an interview study. More specifically, the interview study was used to examine and describe the current situation of sales process.
The interviews and the authors work experience resulted in a comprehensive description of the current state of the sales process. The results shows that there is possibilities to improve sales process. Most important, to improve efficiency.
The description of the current situation of the sales process can be utilized in the induction of a new employee or when the need arises to describe the sales process. Work development proposals can be utilized in future development projects and these development proposals are presented to the company`s country manager.