Moottoripyörän takahaarukan suunnittelu
Salmi, Joona (2021)
Salmi, Joona
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060614552
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060614552
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutustuttiin moottoripyörän takahaarukan suunnitteluun sekä suunnittelussa huomioon otettaviin seikkoihin. Työn tavoite oli suunnitella toimiva, yksipuolinen takahaarukka korvaamaan moottoripyörän alkuperäinen, kaksipuolinen takahaarukka, samalla hyödyntäen mahdollisimman laajasti alkuperäisiä komponentteja. Työ tehtiin osaksi Tampereen ammattikorkeakoulun Älykkäät koneet -suuntautumispolun projektia, jonka tavoitteena on valmistaa tieliikennekelpoinen sähkömoottoripyörä mahdollisimman suurella omavalmisteprosentilla.
Ensisijaisena syynä muutostyön tekoon olivat esteettiset seikat ja halu erottautua massasta, mutta samalla suunnittelussa haluttiin myös mahdollisuuksien mukaan parantaa takahaarukan suorituskyvyllisiä ominaisuuksia. Myös kiinnostus erilaisiin suunnittelumetodeihin ja -prosesseihin olivat perusteita opinnäytetyön.
Suunnittelutyön pohjana käytettiin kirjallisuuden arvoja ja ohjeistuksia sekä alkuperäisestä takahaarukasta 3D-skannaamalla ja FE-analyyseillä saatuja tietoja. Lisäksi työssä selvitettiin, mitä ominaisuuksia moottoripyörän takahaarukalta vaaditaan ja minkälaisia kuormituksia niihin kohdistuu erilaisissa ajotilanteissa.
Uuden takahaarukan suunnittelussa hyödynnetään nykyaikaisia topologian optimoinnin sekä Generative Designin prosesseja. Tuloksena saatiin useampia eri malleja eri suunnittelutyökaluilla. Malleista yksi valittiin jatkotarkastelua varten, ja se toimii prototyyppinä ja lähtökohtana todellisen haarukan valmistusta ja lopullista kokoonpanoa varten.
Ensisijaisena syynä muutostyön tekoon olivat esteettiset seikat ja halu erottautua massasta, mutta samalla suunnittelussa haluttiin myös mahdollisuuksien mukaan parantaa takahaarukan suorituskyvyllisiä ominaisuuksia. Myös kiinnostus erilaisiin suunnittelumetodeihin ja -prosesseihin olivat perusteita opinnäytetyön.
Suunnittelutyön pohjana käytettiin kirjallisuuden arvoja ja ohjeistuksia sekä alkuperäisestä takahaarukasta 3D-skannaamalla ja FE-analyyseillä saatuja tietoja. Lisäksi työssä selvitettiin, mitä ominaisuuksia moottoripyörän takahaarukalta vaaditaan ja minkälaisia kuormituksia niihin kohdistuu erilaisissa ajotilanteissa.
Uuden takahaarukan suunnittelussa hyödynnetään nykyaikaisia topologian optimoinnin sekä Generative Designin prosesseja. Tuloksena saatiin useampia eri malleja eri suunnittelutyökaluilla. Malleista yksi valittiin jatkotarkastelua varten, ja se toimii prototyyppinä ja lähtökohtana todellisen haarukan valmistusta ja lopullista kokoonpanoa varten.