Johtaminen ja työtehtävien hallinta
Lahtinen, Pekka (2021)
Lahtinen, Pekka
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060414297
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060414297
Tiivistelmä
Johtamisella ja työtehtävien hallinnalla on merkittävä vaikutus organisaatioiden tavoitteiden saavuttamiseen, koska ne koskettavat organisaation jokaista osa-aluetta. Näiden merkitys kasvaa suhteessa organisaation kokoon, työn laajuuteen ja työn kompleksisuuden myötä. Opinnäytetyön toimeksiantajayritys Carinafour tarjoaa konsultointi-, operointi- ja digitaalisia palveluratkaisuja. Merkittävimmät asiakkaat toimivat meri-, rakennus- ja rakennustuoteteollisuudessa. Opinnäytetyön tavoitteena on kuvailla kohdeyrityksen keskitason esimiesten ja työnjohtajien johtamismallia ja työtehtävien priorisointia ja luoda priorisoimiseen prosessimalli, jota voidaan hyödyntää kohdeyrityksen toiminnassa.
Työssä perehdytään johtamisen teoriaan sekä tuotannon ja ensihoidon työtehtävien priorisoimiseen. Työn käytännön osassa tehtiin laadullinen tutkimus, johon tiedot kerättiin puolistrukturoitujen haastattelujen avulla. Haastattelut rajattiin koskemaan keskitason esimiehiä ja työnjohtajia Carinafour supply -osastosta. Haastattelut koskivat heidän näkemyksiään johtamisesta ja priorisoinnista. Tämän lisäksi tutkimuksen aikana kehitettiin prosessimalli priorisoinnin ja työtehtävien hallintaan vastauksien perusteelta. Haastattelujen vastaukset analysointiin teemallisesti heijastaen johtamisen teoriaan ja prosessimallin luomiseen käytettiin esimerkkiä ensihoidon järjestelmästä.
Tutkimustuloksilla saatiin kuvailtua, että Carinafourilla on hyvin ihmisläheinen johtamismalli, joka pohjautuu ihmisten johtamisen ja tavoitejohtamisen teorioihin. Työtehtävien ja priorisoimisen vastauksissa havaittiin vaihteluja ongelmia priorisoimisen tavoissa ja tavoitteissa. Nämä ongelmat saattavat johtua haasteluissa ilmi nousseen informaatio- ja viestintäketjun vaillinaisuudesta. Työssä onnistuttiin kehittämään prosessimalli, jolla tätä ongelmaa voidaan vähentämään. Management and management of work tasks have a significant impact on achieving organisations' objectives, affecting every aspect of the organisation. These areas increase in importance in relation to the organisation's size, the scale of the work and its complexity. The thesis client company Carinafour offers consulting, operations and digital service solutions. The most significant customer is active in the marine, construction and construction products industries.
The thesis aims to describe the management model of the target company's intermediate supervisors and supervisors and the prioritisation of work tasks and create a process model for prioritisation that could be utilised in the target company's operations. The work is based on management's theory and the prioritisation of work tasks in production and emergency care. The study conducted a qualitatively structured interview limited to intermediate supervisors and supervisors in the Carinafour supply department. In addition, a process model was developed during the study to manage prioritisation and work tasks based on responses. The answers of the interviews to the analysis thematically reflecting the theory of leadership and creating the process model were used as an example of the emergency care system.
The research results led to the description that Carinafour has a very human-related management model based on theories of human leadership and management by objects. The responses to work tasks and prioritisation identified variations in the way prioritisation and objectives were prioritised.
These problems may be due to the difficulty of the information and communication chain that has emerged from the challenges. The work succeeded in developing a process model that could reduce this problem.
Työssä perehdytään johtamisen teoriaan sekä tuotannon ja ensihoidon työtehtävien priorisoimiseen. Työn käytännön osassa tehtiin laadullinen tutkimus, johon tiedot kerättiin puolistrukturoitujen haastattelujen avulla. Haastattelut rajattiin koskemaan keskitason esimiehiä ja työnjohtajia Carinafour supply -osastosta. Haastattelut koskivat heidän näkemyksiään johtamisesta ja priorisoinnista. Tämän lisäksi tutkimuksen aikana kehitettiin prosessimalli priorisoinnin ja työtehtävien hallintaan vastauksien perusteelta. Haastattelujen vastaukset analysointiin teemallisesti heijastaen johtamisen teoriaan ja prosessimallin luomiseen käytettiin esimerkkiä ensihoidon järjestelmästä.
Tutkimustuloksilla saatiin kuvailtua, että Carinafourilla on hyvin ihmisläheinen johtamismalli, joka pohjautuu ihmisten johtamisen ja tavoitejohtamisen teorioihin. Työtehtävien ja priorisoimisen vastauksissa havaittiin vaihteluja ongelmia priorisoimisen tavoissa ja tavoitteissa. Nämä ongelmat saattavat johtua haasteluissa ilmi nousseen informaatio- ja viestintäketjun vaillinaisuudesta. Työssä onnistuttiin kehittämään prosessimalli, jolla tätä ongelmaa voidaan vähentämään.
The thesis aims to describe the management model of the target company's intermediate supervisors and supervisors and the prioritisation of work tasks and create a process model for prioritisation that could be utilised in the target company's operations. The work is based on management's theory and the prioritisation of work tasks in production and emergency care. The study conducted a qualitatively structured interview limited to intermediate supervisors and supervisors in the Carinafour supply department. In addition, a process model was developed during the study to manage prioritisation and work tasks based on responses. The answers of the interviews to the analysis thematically reflecting the theory of leadership and creating the process model were used as an example of the emergency care system.
The research results led to the description that Carinafour has a very human-related management model based on theories of human leadership and management by objects. The responses to work tasks and prioritisation identified variations in the way prioritisation and objectives were prioritised.
These problems may be due to the difficulty of the information and communication chain that has emerged from the challenges. The work succeeded in developing a process model that could reduce this problem.