What do bloggers think about Iittala and how does the company want to be visible in social media
Niemistö, Noora (2012)
Niemistö, Noora
Hämeen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112716868
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112716868
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on tehty toimeksiantona Iittala Group Oy Ab:lle jossa kirjoittaja teki myös työharjoittelunsa. Iittala kuuluu nykyään Fiskarsille joka on Suomen vanhin yhtiö. Iittala valmistaa pääasiassa astioita ja sisustusesineitä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää mitä bloggaajat ajattelevat Iittalasta ja sen tuotteista. Sosiaalinen media kasvaa jatkuvasti mutta suomalaiset yhtiöt eivät vielä osaa käyttää sitä täysin hyväkseen. Yhtiöt mainostavat yhä enemmän Internetissä koska on tärkeää olla aktiivinen siellä missä asiakkaat ovat.
Tutkimusosuus koostuu kolmesta eri osasta, jotka ovat havainnointi, kysely ja haastattelu. Havainnointiosuus kohdistui pääasiassa suomalaisiin sisustusblogeihin. Kyselyn ideana oli saada selville tarkempaa tietoa bloggaajien mielipiteistä Iittalasta.
Haastatteluun osallistui kolme yhtiön työntekijää, kaksi niistä tehtiin sähköpostitse ja yksi puhelimitse. Haastattelun vastauksia verrattiin kyselyn ja havainnoinnin tuloksiin.
Teoria osuudessa esitellään erilaisia blogeja, niiden hyötyjä ja haittoja sekä yhtiö bloggaaminen. Teoria auttaa ymmärtämään yhtiö bloggamisenedut, bloggaamiseen liittyvä tekniset asiat ja blogilahjonnan tarkoituksen.
Tutkimus tulokset osoittautuivat positiivisiksi ja yhtiöllä on paljon lojaaleja asiakkaita, jotka ovat kiinnostuneita seuraamaan Iittalaa myös sosiaalisessa mediassa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää mitä bloggaajat ajattelevat Iittalasta ja sen tuotteista. Sosiaalinen media kasvaa jatkuvasti mutta suomalaiset yhtiöt eivät vielä osaa käyttää sitä täysin hyväkseen. Yhtiöt mainostavat yhä enemmän Internetissä koska on tärkeää olla aktiivinen siellä missä asiakkaat ovat.
Tutkimusosuus koostuu kolmesta eri osasta, jotka ovat havainnointi, kysely ja haastattelu. Havainnointiosuus kohdistui pääasiassa suomalaisiin sisustusblogeihin. Kyselyn ideana oli saada selville tarkempaa tietoa bloggaajien mielipiteistä Iittalasta.
Haastatteluun osallistui kolme yhtiön työntekijää, kaksi niistä tehtiin sähköpostitse ja yksi puhelimitse. Haastattelun vastauksia verrattiin kyselyn ja havainnoinnin tuloksiin.
Teoria osuudessa esitellään erilaisia blogeja, niiden hyötyjä ja haittoja sekä yhtiö bloggaaminen. Teoria auttaa ymmärtämään yhtiö bloggamisenedut, bloggaamiseen liittyvä tekniset asiat ja blogilahjonnan tarkoituksen.
Tutkimus tulokset osoittautuivat positiivisiksi ja yhtiöllä on paljon lojaaleja asiakkaita, jotka ovat kiinnostuneita seuraamaan Iittalaa myös sosiaalisessa mediassa.