Varastonohjaukseen liittyvien prosessien kehittäminen
Kähkönen, Markus (2021)
Kähkönen, Markus
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060313753
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060313753
Tiivistelmä
Tutkimuksen lähtökohta oli kohdeyrityksessä havaittuihin saldopoikkeamiin puuttuminen.
Varastosaldojen virheelliset arvot kuormittavat koko yritystä ylimääräisen selvitystyön
muodossa. Tutkimuksen tehtävänä oli löytää varastonhallinnan prosesseista sellaiset tekijät,
jotka mahdollisesti vaikuttavat varastosaldojen luotettavuuteen ja niiden oikeellisuuteen.
Tavoittena on löytää vastaus virheellisen saldotiedon syntyyn. Tutkimuksen avulla
selvitetään toimenpiteet, joilla varastosaldot pysyvät luotettavina, sekä selvitetään luotettavan
saldotiedon ylläpitoon liittyvät tekijät ja mitä se ylipäätään vaatii.
Tutkimus toteutettiin haastattelun muodossa, laadullisena tutkimuksena. Haastateltaville
esitettiin kysymyksiä varastoinnin prosessiin ja varastosaldoihin liittyen, nimenomaan kohdeyrityksen
näkökulmasta. Kaikki haastateltavan työskentelivät haastatteluhetkellä kohdeyrityksen
logistiikan organisaatiossa, joten he olivat hyvin tietoisia varaston prosesseista
kohdeyrityksen osalta.
Haastattelujen perusteella löydettiin yhteiseksi tekijäksi saldotietojen virheellisyyteen liittyen
vastaanottotarkistus. Haastateltavat tiedostivat vastaanottotarkistuksen tärkeyden ja
merkityksen, mutta erityisesti kausivaihtelun vuoksi työn kuormittavuus on eri vuodenaikoina
erilainen. Vastaanottotarkistukseen ei aina ole mahdollista resursoida sellaista
huomiota kuin se vaatisi. Vastaanottotarkistusta ei ole yrityksessä laiminlyöty, joten sitä ei
voida pitää tutkimuksen johtopäätöksenä. Johtopäätös on että siihen tulee kiinnittää entistä
enemmän huomiota ja resursseja.
Varastosaldojen virheelliset arvot kuormittavat koko yritystä ylimääräisen selvitystyön
muodossa. Tutkimuksen tehtävänä oli löytää varastonhallinnan prosesseista sellaiset tekijät,
jotka mahdollisesti vaikuttavat varastosaldojen luotettavuuteen ja niiden oikeellisuuteen.
Tavoittena on löytää vastaus virheellisen saldotiedon syntyyn. Tutkimuksen avulla
selvitetään toimenpiteet, joilla varastosaldot pysyvät luotettavina, sekä selvitetään luotettavan
saldotiedon ylläpitoon liittyvät tekijät ja mitä se ylipäätään vaatii.
Tutkimus toteutettiin haastattelun muodossa, laadullisena tutkimuksena. Haastateltaville
esitettiin kysymyksiä varastoinnin prosessiin ja varastosaldoihin liittyen, nimenomaan kohdeyrityksen
näkökulmasta. Kaikki haastateltavan työskentelivät haastatteluhetkellä kohdeyrityksen
logistiikan organisaatiossa, joten he olivat hyvin tietoisia varaston prosesseista
kohdeyrityksen osalta.
Haastattelujen perusteella löydettiin yhteiseksi tekijäksi saldotietojen virheellisyyteen liittyen
vastaanottotarkistus. Haastateltavat tiedostivat vastaanottotarkistuksen tärkeyden ja
merkityksen, mutta erityisesti kausivaihtelun vuoksi työn kuormittavuus on eri vuodenaikoina
erilainen. Vastaanottotarkistukseen ei aina ole mahdollista resursoida sellaista
huomiota kuin se vaatisi. Vastaanottotarkistusta ei ole yrityksessä laiminlyöty, joten sitä ei
voida pitää tutkimuksen johtopäätöksenä. Johtopäätös on että siihen tulee kiinnittää entistä
enemmän huomiota ja resursseja.