Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Case: Jamk GamePit – Keinoja koronaviruksen leviämisen ehkäisyyn : Miten pelisalitoimijat voivat kehittää toimintaansa viruspandemian aikana

Pyykki, Joonas (2021)

 
Avaa tiedosto
Opinnäytetyö_Pyykki_Joonas (731.7Kt)
Lataukset: 


Pyykki, Joonas
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060714647
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli antaa kattava kuva keinoista, joita suomalaiset pelisalitoimijat – niin
varsinaiset pelisalit kuin nuorisotoimen edustajat – ovat käyttäneet ehkäistäkseen koronaviruksen
leviämistä, saadakseen asiakkaita ja järjestääkseen tapahtumia pandemia-aikaan. Tarkoituksena oli
löytää ratkaisuja opinnäyteyön toimeksiantajalle sekä koko muulle pelisalitoimikentälle, ja sitä
kautta mahdollisesti myös muille palvelualoille. Tutkimusaiheen valintaan vaikutti erityisesti sen
ajankohtaisuus. Tavoitteet saavutettiin pääosin ja ne esitellään tuloksissa.

Tutkimus toteutettiin lähettämällä Suomessa toimiville pelisalitoimijoille sähköinen kyselylomake.
Teoriaosuudessa käsiteltiin koronavirusepidemiaa Suomessa sekä käytiin läpi e-urheilua ja e-pelitiloja yleisesti. Tutkimusaineistona käytettiin Suomen elektronisen urheilun liiton, Terveyden- ja hyvinvoinninlaitoksen, sekä erilaisten Suomessa toimivien e-urheilutoimijoiden verkkosivustoja.

Tulosten perusteella koronaviruksen leviämistä voidaan pelisaleilla ehkäistä monenlaisilla keinoilla.
Näitä keinoja ovat olleet ennen kaikkea virallisten rajoitusten ja suositusten pohjalta tehdyt toimet.
Asiakasmäärien pieneneminen on ollut monella pelisalilla ongelmana, mutta asiakkaiden houkuttelemiseksi palveluiden pariin on keksitty useita keinoja, kuten sosiaalisen median aktiivinen käyttö. Tapahtumajärjestäminen on tutkimuksen tulosten perusteella erityisen hankalaa koronapandemian
aikaan, eikä siihen ole löydetty juuri muita keinoja kuin pien- ja etätapahtumien järjestäminen.

Johtopäätöksenä todettiin, että erilaiset tilaratkaisut pelisaleilla koronaviruksen leviämisen ehkäisemiseksi ovat tarpeellisia livepalveluissa ja -tapahtumissa. Uusiakin keinoja, kuten älypinnoitteita, voitaisiin ottaa käyttöön hygieniatason nostamiseksi. Iso osa pelisalien palveluista on kuitenkin jouduttu siirtämään verkkoon, jolloin korostuu esimerkiksi sosiaalisen median merkitys viestinnässä, markkinoinnissa ja vuorovaikutuksessa. Yksi johtopäätöksistä on, että jatkuvuuden ja turvallisuuden
tarjoaminen on palvelualalla etu sekä koronapandemian aikana että luultavasti myös sen jälkeen.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste