Asukashallinnon ohjeiden uudistus
Sukander, Oona (2021)
Sukander, Oona
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060714700
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060714700
Tiivistelmä
Tämä on toiminnallinen opinnäytetyö, jonka produktina valmistui uudistetut asukashallinnon ohjeet Avain Asumisoikeus Oy:n asukkaille. Työn toimeksiantaja on asumisoikeusasuntoja tarjoava Avain Asumisoikeus Oy. Tavoitteena oli tehdä selkeät ja puhuttelevat ohjeet asukkaille. Ohjeiden uudistusta oltiin suunniteltu toimeksiantajan puolelta sekä toivottu asukkaiden toimesta jo ennen projektin aloitusta. Uudet ohjeet vastaavat myös paremmin toimeksiantajan nykyistä graafista ohjeistusta. Uudet ohjeet tulevat korvaaman vanhan ohjeistuksen. Projekti on aloitettu loppuvuodesta 2020 ja saatu päätökseen toukokuussa 2021.
Työn teoriaosuus on jaettu kahteen osaan. Ensimmäiset kaksi päälukua käsittelevät asumisoikeutta yleisesti, sen historiaa sekä uuden lain tuomia muutoksia asukashallintoon. Näiden avulla lukija ymmärtää, mitä asumisoikeus sekä asukashallinto tarkoittavat. Seuraavaksi työssä käsitellään asiakaskokemusta. Aluksi on selvitetty mitä asiakaskokemus tarkoittaa ja miten se muodostuu. Esittelyn jälkeen siirrytään käsittelemään, miten asiakaskokemusta voidaan yleisesti hyödyntää yrityksissä. Lopuksi asiakaskokemusta käsitellään vielä toimeksiantajan näkökulmasta. Erityisesti keskitytään asukashallinnon ja asiakaskokemuksen yhteyteen.
Produktin toteutuksen vaiheet on esitelty raportissa. Produktissa kerrottaan Avaimen asukkaille, kuinka heidän on mahdollista vaikuttaa ja miten asukashallintoa toteutetaan. Produkti eli asukashallinnon uudistetut ohjeet ovat työn liitteenä. Produkti onnistui tavoitteiden mukaisesti. Lopullinen arvio ohjeiden toimivuudesta saadaan kuitenkin vasta asiakaspalautteen perusteella. Produkti valmistui aikataulussa ja on visuaalisesti tyylikäs ja sisällöltään selkeä paketti.
Työn teoriaosuus on jaettu kahteen osaan. Ensimmäiset kaksi päälukua käsittelevät asumisoikeutta yleisesti, sen historiaa sekä uuden lain tuomia muutoksia asukashallintoon. Näiden avulla lukija ymmärtää, mitä asumisoikeus sekä asukashallinto tarkoittavat. Seuraavaksi työssä käsitellään asiakaskokemusta. Aluksi on selvitetty mitä asiakaskokemus tarkoittaa ja miten se muodostuu. Esittelyn jälkeen siirrytään käsittelemään, miten asiakaskokemusta voidaan yleisesti hyödyntää yrityksissä. Lopuksi asiakaskokemusta käsitellään vielä toimeksiantajan näkökulmasta. Erityisesti keskitytään asukashallinnon ja asiakaskokemuksen yhteyteen.
Produktin toteutuksen vaiheet on esitelty raportissa. Produktissa kerrottaan Avaimen asukkaille, kuinka heidän on mahdollista vaikuttaa ja miten asukashallintoa toteutetaan. Produkti eli asukashallinnon uudistetut ohjeet ovat työn liitteenä. Produkti onnistui tavoitteiden mukaisesti. Lopullinen arvio ohjeiden toimivuudesta saadaan kuitenkin vasta asiakaspalautteen perusteella. Produkti valmistui aikataulussa ja on visuaalisesti tyylikäs ja sisällöltään selkeä paketti.