Kivikylän messumatka Grüne Wocheen 2020
Haanpää, Mika (2021)
Haanpää, Mika
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060614543
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060614543
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli kertoa tammikuun 2020 reissusta Berliinin Grüne Woche -messuille. Työn teoriaosuudessa käsiteltiin markkinoinnin perusteita, esiteltiin Grüne Woche -kuluttajamessut, Kivikylän Kotipalvaamo Oy yrityksenä, Kivikylän Saksan markkinoille suunnattu tuote (KunkkuKinkku Rauhschinken), Kivikylän messuhenkilökuntaa, ja osa matkalle kutsutuista yritysvieraista.
Tutkimusosassa arvioitiin Saksaa markkinana, ja sivuttiin kotimaan liha-alan näkymiä. Kivikylän vahvuuksia, heikkouksia, mahdollisuuksia ja uhkia yrityksenä kartoitettiin tekemällä lähtökohta-analyysit, jonka tulokset koottiin yhteen SWOT-analyysissä.
Työssä selvitettiin markkinoinnin tavoitteet, ja esiteltiin käytännön toimet; matkajärjestelyt, messulogistiikka, myynti- ja markkinointitoimenpiteet sekä ennen matkaa, että messujen aikana.
Messumatkan tarkoitus oli myydä paljon palvikinkkua ja saada tuotteesta palautetta. Palaute ja mahdolliset uudet kontaktit auttaisivat päätöksenteossa, kun pohditaan vientiponnistelujen määrää ja aikataulua tulevaisuudessa. Toinen tarkoitus oli markkinoinnillinen, eli kutsua kotimaan sidosryhmiä mukavalle messumatkalle.
Työssä todettiin, että vaikka matkan kuluja ei suoraan saatu katettua messumyynnillä, niin reissu oli antoisa monella muulla tavalla, ja matkaan lähdetään luultavasti uudestaan, kunhan maailman tola antaa sen taas myöden.
Tutkimusosassa arvioitiin Saksaa markkinana, ja sivuttiin kotimaan liha-alan näkymiä. Kivikylän vahvuuksia, heikkouksia, mahdollisuuksia ja uhkia yrityksenä kartoitettiin tekemällä lähtökohta-analyysit, jonka tulokset koottiin yhteen SWOT-analyysissä.
Työssä selvitettiin markkinoinnin tavoitteet, ja esiteltiin käytännön toimet; matkajärjestelyt, messulogistiikka, myynti- ja markkinointitoimenpiteet sekä ennen matkaa, että messujen aikana.
Messumatkan tarkoitus oli myydä paljon palvikinkkua ja saada tuotteesta palautetta. Palaute ja mahdolliset uudet kontaktit auttaisivat päätöksenteossa, kun pohditaan vientiponnistelujen määrää ja aikataulua tulevaisuudessa. Toinen tarkoitus oli markkinoinnillinen, eli kutsua kotimaan sidosryhmiä mukavalle messumatkalle.
Työssä todettiin, että vaikka matkan kuluja ei suoraan saatu katettua messumyynnillä, niin reissu oli antoisa monella muulla tavalla, ja matkaan lähdetään luultavasti uudestaan, kunhan maailman tola antaa sen taas myöden.