Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma : Satakunnan Airsoft ry
Eerola, Miia (2021)
Eerola, Miia
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060714646
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060714646
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda sosiaalisen median markkinointisuunnitelma Satakunnan Airsoft ry:lle.
Tutkimuksen teoriaosassa käsiteltiin digitaalista markkinointia, sen tuomia mahdollisuuksia ja vaikeuksia, sekä erilaisia sosiaalisen median palveluita, kuten Facebookia ja Instagramia. Näiden lisäksi teoriaosassa tutkittiin SOSTAC-markkinointityökalua, jonka pohjalta yhdistykselle luotiin sosiaalisen median markkinointisuunnitelma.
Tutkimusmenetelminä työssä käytettiin teemahaastattelua, kyselylomaketutkimusta sekä havainnointia. Havainnointi keskittyi yhdistyksen sosiaalisen median kanaviin, jotka olivat kehityksen kohteena. Empiirisessä osassa käsiteltiin saatuja kyselylomakevastauksia, tehtiin kohdeyhdistyksestä sosiaalisen median nykytila-analyysi, sekä tarkasteltiin toimintaa SWOT-analyysin avulla.
Työn lopputuloksena saatiin yhdistykselle sosiaalisen median markkinointisuunnitelma, jota yhdistys voi hyödyntää sosiaalisen median markkinoinnissaan. Sosiaalisen median markkinointisuunnitelman avulla yhdistyksen on mahdollista kehittää sosiaalisen median markkinointiaan ja saavuttaa uutta yleisöä. The purpose of this thesis was to create a social marketing plan for Satakunnan Airsoft ry.
The theoretical part of this thesis was based on digital marketing and its possibilities and threats. Social media platforms such as Facebook and Instagram also played a huge role in the theoretical part of this thesis. In addition to digital marketing, marketing tool SOSTAC was investigated, and it was used to create a social media marketing plan for the union.
The research methods that were applied in this thesis were theme interview, a questionnaire and observation. Observation was focused on the union’s social media platforms, which were the main targets of improvement. The empirical part of the thesis was focused on the questionnaire answers, current state analysis and a SWOT analysis which were all focused on the union.
As a result of this research, a social media marketing plan was created. The union will be able to benefit from the marketing plan in their social media marketing. With the help of this social media marketing plan, the union will be able to improve their social media marketing and to attract new audience to their social media platforms.
Tutkimuksen teoriaosassa käsiteltiin digitaalista markkinointia, sen tuomia mahdollisuuksia ja vaikeuksia, sekä erilaisia sosiaalisen median palveluita, kuten Facebookia ja Instagramia. Näiden lisäksi teoriaosassa tutkittiin SOSTAC-markkinointityökalua, jonka pohjalta yhdistykselle luotiin sosiaalisen median markkinointisuunnitelma.
Tutkimusmenetelminä työssä käytettiin teemahaastattelua, kyselylomaketutkimusta sekä havainnointia. Havainnointi keskittyi yhdistyksen sosiaalisen median kanaviin, jotka olivat kehityksen kohteena. Empiirisessä osassa käsiteltiin saatuja kyselylomakevastauksia, tehtiin kohdeyhdistyksestä sosiaalisen median nykytila-analyysi, sekä tarkasteltiin toimintaa SWOT-analyysin avulla.
Työn lopputuloksena saatiin yhdistykselle sosiaalisen median markkinointisuunnitelma, jota yhdistys voi hyödyntää sosiaalisen median markkinoinnissaan. Sosiaalisen median markkinointisuunnitelman avulla yhdistyksen on mahdollista kehittää sosiaalisen median markkinointiaan ja saavuttaa uutta yleisöä.
The theoretical part of this thesis was based on digital marketing and its possibilities and threats. Social media platforms such as Facebook and Instagram also played a huge role in the theoretical part of this thesis. In addition to digital marketing, marketing tool SOSTAC was investigated, and it was used to create a social media marketing plan for the union.
The research methods that were applied in this thesis were theme interview, a questionnaire and observation. Observation was focused on the union’s social media platforms, which were the main targets of improvement. The empirical part of the thesis was focused on the questionnaire answers, current state analysis and a SWOT analysis which were all focused on the union.
As a result of this research, a social media marketing plan was created. The union will be able to benefit from the marketing plan in their social media marketing. With the help of this social media marketing plan, the union will be able to improve their social media marketing and to attract new audience to their social media platforms.