Opetuslautapelin graafinen toteutus : fokuksena DLP-tulostaminen ja sen työvaiheet
Mutanen, Toni (2021)
Mutanen, Toni
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060714716
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060714716
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä kuvaillaan, kuinka opetuskäyttöön suunnitellun lautapelin graafinen ilme toteutettiin toimeksiantajalle. Tyrmä-peli testaa äidinkielen opiskelijoiden lauseenjäsennystaitoja.
Pelilaudan 3D- ja 2D-elementit mallinnettiin Blenderissä. Pelilaudan elementit yhdistettiin Adobe Photoshopissa. Valmis pelilauta teetettiin pelimatoksi. Pelaajan miniatyyri 3D-mallinnettiin Blenderissä ja miniatyyrit tulostettiin Anycubic Photon Mono X DLP-tulostimella. Tulostamisen työvaiheet dokumentoitiin yksityiskohtaisesti. Miniatyyrit maalattiin kynäruiskulla ja pensseleillä. Tyrmän logo, pelikortit ja pelisäännöt suunniteltiin Adobe Illustratorissa. Pelikortit tulostetaan ja suojataan korttisuojilla. Sääntölehtinen tulostetaan ja laminoidaan.
Opinnäytetyössä tutkittiin lautapelien graafista suunnittelua, ”low polyä” taiteellisena ilmaisun muotona ja isometristä projektiota.
Asetetut tavoitteet saavutettiin ja toimeksiantajan odotukset ylitettiin. Suunnittelutyö tuli valmiiksi, mutta kaikkia pelin fyysisiä komponentteja ei ehditty valmistamaan ennen opinnäytetyön palauttamista. Aikaisemmasta 3D-tulostamiskokemuksesta oli merkittävästi hyötyä tämän projektin loppuunsaattamisessa. Low poly -tyyli nopeutti mallintamista ja oli oikea valinta tähän projektiin.
Pelilaudan 3D- ja 2D-elementit mallinnettiin Blenderissä. Pelilaudan elementit yhdistettiin Adobe Photoshopissa. Valmis pelilauta teetettiin pelimatoksi. Pelaajan miniatyyri 3D-mallinnettiin Blenderissä ja miniatyyrit tulostettiin Anycubic Photon Mono X DLP-tulostimella. Tulostamisen työvaiheet dokumentoitiin yksityiskohtaisesti. Miniatyyrit maalattiin kynäruiskulla ja pensseleillä. Tyrmän logo, pelikortit ja pelisäännöt suunniteltiin Adobe Illustratorissa. Pelikortit tulostetaan ja suojataan korttisuojilla. Sääntölehtinen tulostetaan ja laminoidaan.
Opinnäytetyössä tutkittiin lautapelien graafista suunnittelua, ”low polyä” taiteellisena ilmaisun muotona ja isometristä projektiota.
Asetetut tavoitteet saavutettiin ja toimeksiantajan odotukset ylitettiin. Suunnittelutyö tuli valmiiksi, mutta kaikkia pelin fyysisiä komponentteja ei ehditty valmistamaan ennen opinnäytetyön palauttamista. Aikaisemmasta 3D-tulostamiskokemuksesta oli merkittävästi hyötyä tämän projektin loppuunsaattamisessa. Low poly -tyyli nopeutti mallintamista ja oli oikea valinta tähän projektiin.