Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Ruokahävikin tuotteistaminen osana liiketoimintaa: Case: hävikkibanaanien tuotteistaminen

Suomalainen, Annukka (2021)

 
Avaa tiedosto
Opinnaytetyo_Suomalainen_Annukka.pdf (1.958Mt)
Lataukset: 


Suomalainen, Annukka
2021
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060714711
Tiivistelmä
Kehittämistyöhön pohjautuvassa tutkimuksessa tarkoituksena oli tarkastella ruokajärjestelmän kestävyyttä yritys- ja tuotekehityksen näkökulmista etsien vastausta siihen, kuinka yritykset voivat tuotteistamisen ja palvelumuotoilun avulla luoda ympäristön ja yrityksen talouden kannalta kestäviä tuotteita ruokahävikkiä hyödyntämällä. Kehittämistutkimuksen tuotoksena eli produktina syntyi valmis ruokahävikkiin pohjautuva tuote, jonka avulla liiketoiminnan kestävyyttä, raaka-ainetehokuutta ja taloudellisuutta pystyttiin parantamaan. Markkina-, raaka-aine- ja tuotetutkimuksen avulla kerättiin taustatietoa kuluttajien keskuudessa vallitsevista arvoista ja ostopäätökseen vaikuttavista tekijöistä, joiden pohjalta uusi tuote räätälöitiin valittuun markkinapaikkaan sopivaksi tuote- ja palvelumuotoilun teoriaan hyväksi käyttäen. Tutkimuksen määrällinen osio koostui markkinatutkimuskyselystä, johon yhdistettiin laadullisia elementtejä vapaamuotoisen perusjoukon edustajien haastattelun ja järjestetyn tuotetestauksen avulla. Tutkimuksen perusteella hävikkituotteelle ideaalinen lanseerauspaikka on esimerkiksi tiedostavia kulutuksenmalleja suosiva markkinapaikka, jossa tuotteen arvonlupaus on mahdollista rakentaa vihreiden arvojen pohjalle. Oikean hinta-laatusuhteen löytämällä voivat vihreät kulutuspäätökseen vaikuttavat arvot ja motiivit täten toimia ostopäätöstä tukevana, lisäarvoa tuottavana tekijänä ja kilpailijoista erottautumisen keinona. Kehittämistutkimus luo hyvän pohjan hävikkituotteiden tuotteistamiselle erityisesti pien- ja keskisuurten yritysten näkökulmasta. Kehittämistyön kautta syntyi teoriaan pohjautuva konkreettinen ja markkinakelpoinen tuote, ja tuotteistamisprosessin kautta ruokahävikin määrää saatiin pienennettyä. Tuotteistaminen mahdollisti myös ruokahävikin hyödyntämisen kestävästi ja taloudellisesti kannattavasti.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste