How to get your game published : case study: myTrueSound - Kilta
Ranta, Lauri (2021)
Ranta, Lauri
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060714801
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060714801
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö lähti liikkeelle toimeksiantajan tarpeesta löytää itselleen pelin julkaisija. Toimeksiantajan omat resurssit eivät riittäneet tapahtumien ja mahdollisuuksien tehokkaaseen kartoitukseen. Lisätavoitteena oli rakentaa toimintakonsepti, jota voitaisiin hyödyntää tulevissa pelinkehitysprojekteissa.
Opinnäytetyön teoriaosuus on rakennettu sinisen meren strategian sekä markkinointimix- teoriakokonaisuuksien ympärille. Teorian lähteinä on käytetty markkinointistrategioihin liittyvää kirjallisuutta, sekä ammattilaisten kirjoittamia internet-julkaisuja. Historia- ja teoriaosuudet on koottu erityisesti toimeksiantajan toimialan eli pelien kehittäjien tarpeita ajatellen.
Varsinainen tapaustutkimus toteutettiin yhteistyössä toimeksiantoyrityksen kanssa. Tapaustutkimuksessa osallistuttiin toimeksinantoyrityksen kanssa eri verkostoitumistapahtumiin, joissa tavattiin eri julkaisija ja rahoitustahoja. Näiden tapaamisten kautta oli tarkoitus saada jonkinlainen ratkaisu joko rahoituksen tai julkaisijan löytämiseksi. Tähän opinnäytetyöhön on koottu näiden tapaamisten yhteenvetoja, miten asiat etenivät, sekä mitä olisi voitu tehdä toisin, jotta mahdolliseen sopimukseen oltaisiin päästy.
Tapaustutkimuksen päätteeksi toimeksiantaja päätyi jatkamaan ilman julkaisijaa tai ulkopuolista rahoittajaa. Tehty tutkimustyö on kuitenkin tarpeellinen tulevien projektien kannalta. Tutkimus auttoi löytämään muutamia epäkohtiä, joita korjaamalla tulevat julkaisijaetsinnät pystytään suorittamaan tehokkaammin ja paremmalla menestyksellä. Myös toimintakonseptin ensimmäinen raakaversio saatiin tehtyä. This thesis was set in motion by the client’s need to find a publisher for their game project. The client's own resources were not sufficient for an effective mapping of events and opportunities. An additional goal was to build an operational concept that could be utilized in future game development projects.
The theoretical part of the thesis is built around the blue sea strategy and marketing mix theory entities. The sources of the theory are literature related to marketing strategies as well as internet publications made by professionals. The history and theory parts of the work have been compiled especially for the needs of the client's industry, meaning game developers.
The actual case study was conducted in collaboration with the client company. During the case study the client company participated in various networking events where different publishers and funding bodies were met. The purpose of these meetings was to find funding or to find a publisher for the game project. This thesis has compiled the summaries of these meetings, how things went, and what could have been done differently to reach a possible agreement.
At the end of the case study the client ended up continuing without a publisher or external funder. However, the research work done is necessary for future projects. The research helped to find a few inconsistencies that, by correcting, future publisher searches can be performed more efficiently and with better success. The first raw version of the operating concept was also completed.
Opinnäytetyön teoriaosuus on rakennettu sinisen meren strategian sekä markkinointimix- teoriakokonaisuuksien ympärille. Teorian lähteinä on käytetty markkinointistrategioihin liittyvää kirjallisuutta, sekä ammattilaisten kirjoittamia internet-julkaisuja. Historia- ja teoriaosuudet on koottu erityisesti toimeksiantajan toimialan eli pelien kehittäjien tarpeita ajatellen.
Varsinainen tapaustutkimus toteutettiin yhteistyössä toimeksiantoyrityksen kanssa. Tapaustutkimuksessa osallistuttiin toimeksinantoyrityksen kanssa eri verkostoitumistapahtumiin, joissa tavattiin eri julkaisija ja rahoitustahoja. Näiden tapaamisten kautta oli tarkoitus saada jonkinlainen ratkaisu joko rahoituksen tai julkaisijan löytämiseksi. Tähän opinnäytetyöhön on koottu näiden tapaamisten yhteenvetoja, miten asiat etenivät, sekä mitä olisi voitu tehdä toisin, jotta mahdolliseen sopimukseen oltaisiin päästy.
Tapaustutkimuksen päätteeksi toimeksiantaja päätyi jatkamaan ilman julkaisijaa tai ulkopuolista rahoittajaa. Tehty tutkimustyö on kuitenkin tarpeellinen tulevien projektien kannalta. Tutkimus auttoi löytämään muutamia epäkohtiä, joita korjaamalla tulevat julkaisijaetsinnät pystytään suorittamaan tehokkaammin ja paremmalla menestyksellä. Myös toimintakonseptin ensimmäinen raakaversio saatiin tehtyä.
The theoretical part of the thesis is built around the blue sea strategy and marketing mix theory entities. The sources of the theory are literature related to marketing strategies as well as internet publications made by professionals. The history and theory parts of the work have been compiled especially for the needs of the client's industry, meaning game developers.
The actual case study was conducted in collaboration with the client company. During the case study the client company participated in various networking events where different publishers and funding bodies were met. The purpose of these meetings was to find funding or to find a publisher for the game project. This thesis has compiled the summaries of these meetings, how things went, and what could have been done differently to reach a possible agreement.
At the end of the case study the client ended up continuing without a publisher or external funder. However, the research work done is necessary for future projects. The research helped to find a few inconsistencies that, by correcting, future publisher searches can be performed more efficiently and with better success. The first raw version of the operating concept was also completed.