Muutokset elävää musiikkia tarjoavissa kotimaisissa klubikonsepteissa 1990-luvulta tähän päivään
Trygg, Jan (2021)
Trygg, Jan
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060714723
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060714723
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan kotimaisissa elävää musiikkia tarjoavissa klubeissa tapahtuneita muutoksia viimeisen 30 vuoden ajalta. Yleisöjen keikkakäyttäytymisessä on tänä päivänä huomattavissa eroavaisuuksia 1990-luvun käyttäytymiseen, ja klubikonseptien ansaintalogiikat etsivät uusia innovatiivisia suuntia.
Opinnäytetyön primääriaineisto muodostuu elävän musiikin alalla pitkään toimineiden vaikuttajien haastatteluista. Asiantuntijahaastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin heinä- ja elokuun 2019 aikana. Aihepiiriin liittyvää lähdekirjallisuutta on myös hyödynnetty.
Elävä musiikki kilpailee ihmisten vapaa-ajasta muun muassa urheiluviihteen sekä erilaisten suoratoistopalveluiden kanssa. Elävää musiikkia tarjoavien klubien tulonmuodostuskanavat kaipaisivat yleistä asennemuutosta yleisöissä, etenkin sisäänpääsymaksuihin liittyen.
Elävä musiikki vaati tietynlaisen tilan ja ympäristön, joka on optimaalinen sen toistamiseen ja kokemiseen. Monesti elävän musiikin oletetaan pelastavan taloudellisesti kannattamattoman ravintolatoiminnan ja elävä musiikki tuodaan ympäristöön, johon se ei lähtökohtaisesti kuulu. Opinnäytetyössä pyritään myös tunnistamaan elävän musiikin kannalta epäsuotuisia ympäristöjä ja toimintamalleja, ja se toimii hyvänä työkaluna sekä tarjoaa tärkeitä näkökulmia kaikille elävän musiikin parissa toimiville.
Opinnäytetyöhön liittyvä prosessi käynnistyi ennen koronaviruksen aiheuttamia, tapahtuma-alaa kurittavia rajoituksia ja se ei käsittele aihepiiriä poikkeustilan näkökulmasta. Opinnäytetyö tarjoaa jatkokehittämisidean vertailla esiin nostettuja elävän musiikin ansaintalogiikan toimintamalleja pandemian jälkeisten toimintamallien kanssa. This thesis examines the changes in Finnish live music venues in the last 30 years. Audiences´behavior has altered a lot since 1990´s, and live music venues need to find new innovative ways to profit and make income.
The thesis’ primary material is based on the interviews of professionals with an extensive experience in the live music business. The interviews were done and transcribed in the July and August 2019. Relevant literature has also been utilized.
Live music competes for people´s free time along with sports entertainment and a variety of different streaming services. A change of attitudes is also needed especially regarding live music shows´ entrance fees.
Live music requires a special environment optimal for the performance and experience. There is often a supposition that live music will save unprofitable bar or restaurant operations, hence, live music is brought to an unsuitable environment. This thesis aims to identify these unsuitable envinronments and operating models. The thesis serves as a useful tool for everyone involved in the live music business.
The process of this thesis started before the COVID-19 caused restrictions and the topic is not studied from the perspective of a state of emergency. This thesis presents a possibility of a development idea to compare the studied business models with the possible changes in postpandemic business models.
Opinnäytetyön primääriaineisto muodostuu elävän musiikin alalla pitkään toimineiden vaikuttajien haastatteluista. Asiantuntijahaastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin heinä- ja elokuun 2019 aikana. Aihepiiriin liittyvää lähdekirjallisuutta on myös hyödynnetty.
Elävä musiikki kilpailee ihmisten vapaa-ajasta muun muassa urheiluviihteen sekä erilaisten suoratoistopalveluiden kanssa. Elävää musiikkia tarjoavien klubien tulonmuodostuskanavat kaipaisivat yleistä asennemuutosta yleisöissä, etenkin sisäänpääsymaksuihin liittyen.
Elävä musiikki vaati tietynlaisen tilan ja ympäristön, joka on optimaalinen sen toistamiseen ja kokemiseen. Monesti elävän musiikin oletetaan pelastavan taloudellisesti kannattamattoman ravintolatoiminnan ja elävä musiikki tuodaan ympäristöön, johon se ei lähtökohtaisesti kuulu. Opinnäytetyössä pyritään myös tunnistamaan elävän musiikin kannalta epäsuotuisia ympäristöjä ja toimintamalleja, ja se toimii hyvänä työkaluna sekä tarjoaa tärkeitä näkökulmia kaikille elävän musiikin parissa toimiville.
Opinnäytetyöhön liittyvä prosessi käynnistyi ennen koronaviruksen aiheuttamia, tapahtuma-alaa kurittavia rajoituksia ja se ei käsittele aihepiiriä poikkeustilan näkökulmasta. Opinnäytetyö tarjoaa jatkokehittämisidean vertailla esiin nostettuja elävän musiikin ansaintalogiikan toimintamalleja pandemian jälkeisten toimintamallien kanssa.
The thesis’ primary material is based on the interviews of professionals with an extensive experience in the live music business. The interviews were done and transcribed in the July and August 2019. Relevant literature has also been utilized.
Live music competes for people´s free time along with sports entertainment and a variety of different streaming services. A change of attitudes is also needed especially regarding live music shows´ entrance fees.
Live music requires a special environment optimal for the performance and experience. There is often a supposition that live music will save unprofitable bar or restaurant operations, hence, live music is brought to an unsuitable environment. This thesis aims to identify these unsuitable envinronments and operating models. The thesis serves as a useful tool for everyone involved in the live music business.
The process of this thesis started before the COVID-19 caused restrictions and the topic is not studied from the perspective of a state of emergency. This thesis presents a possibility of a development idea to compare the studied business models with the possible changes in postpandemic business models.