LinkedIn-mainonnan hyödyntäminen B2B-myynnissä : case: Mahon Digital Marketing Oy
Räsänen, Sini (2021)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Räsänen, Sini
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060714678
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060714678
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, voisiko Mahon Digital hyödyntää LinkedIn-mainontaa myynnissä. Mahon Digital on digitaalisen markkinoinnin toimisto, joka keskittyy toiminnassaan hakukoneoptimointiin, Google- ja some-mainontaan sekä koulutuksiin ja konsultointeihin. Mahon Digital ei ole aiemmin hyödyntänyt LinkedIn-mainontaa omassa markkinoinnissaan. LinkedIn-mainonta on B2B-mainostajalle tehokas tapa tavoittaa potentiaaliset asiakkaat sen tarkkojen kohdennusmahdollisuuksien takia.
Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jossa opittu teoria vietiin käytäntöön. Teoria osuudessa tarkastellaan B2B-myyntiä ja markkinoinnin hyödyntämistä myynnissä. Tämän jälkeen syvennytään tarkemmin some- ja LinkedIn-mainontaan markkinoinnin työkaluina. Teorian jälkeen esitellään suunniteltu LinkedIn-mainoskampanja, sen toteutus ja kampanjasta saadut tulokset. Lopuksi analysoidaan mainoskampanjasta saatuja tuloksia.
LinkedIn-mainoskampanja toteutettiin aikavälillä 9.3.-7.4.2021 (30pv). Mainoskampanjan tavoitteena oli saada Mahon Digitalille yhteydenottoja auditointi- tai yhteydenottolomakkeen kautta. Mainoskampanjalla ei saatu haluttuja tuloksia, koska kampanjan kohdentaminen ei onnistunut. Kokonaisuudessaan kampanjana ei kuitenkaan epäonnistunut, mutta LinkedIn-mainonnan todellista hyötyä tämän kokeilun perusteella ei voida täysin määrittää.
Mainoskampanjan suoriutumista voitiin tarkasti seurata erilaisten työkalujen avulla, mutta sillä saatuja todellisia tuloksia oli vaikea määrittää. Voi olla, että mainoksen nähnyt henkilö päätyy ottamaan yhteyttä vasta useamman kuukauden kuluttua. Vaikka kampanjan tavoitteet eivät täysin täyttyneet, opinnäytetyössä tehdyn teorian perusteella LinkedIn-mainontaa kannattaa vielä tulevaisuudessa kokeilla.
Mahon Digital Marketing Oy voi hyödyntää mainoskampanjasta saatuja tuloksia tulevaisuudessa oman markkinointinsa suunnittelussa. LinkedIn-mainonta on B2B-markkinoinnin yksi potentiaalisimmista vaihtoehdoista.
Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jossa opittu teoria vietiin käytäntöön. Teoria osuudessa tarkastellaan B2B-myyntiä ja markkinoinnin hyödyntämistä myynnissä. Tämän jälkeen syvennytään tarkemmin some- ja LinkedIn-mainontaan markkinoinnin työkaluina. Teorian jälkeen esitellään suunniteltu LinkedIn-mainoskampanja, sen toteutus ja kampanjasta saadut tulokset. Lopuksi analysoidaan mainoskampanjasta saatuja tuloksia.
LinkedIn-mainoskampanja toteutettiin aikavälillä 9.3.-7.4.2021 (30pv). Mainoskampanjan tavoitteena oli saada Mahon Digitalille yhteydenottoja auditointi- tai yhteydenottolomakkeen kautta. Mainoskampanjalla ei saatu haluttuja tuloksia, koska kampanjan kohdentaminen ei onnistunut. Kokonaisuudessaan kampanjana ei kuitenkaan epäonnistunut, mutta LinkedIn-mainonnan todellista hyötyä tämän kokeilun perusteella ei voida täysin määrittää.
Mainoskampanjan suoriutumista voitiin tarkasti seurata erilaisten työkalujen avulla, mutta sillä saatuja todellisia tuloksia oli vaikea määrittää. Voi olla, että mainoksen nähnyt henkilö päätyy ottamaan yhteyttä vasta useamman kuukauden kuluttua. Vaikka kampanjan tavoitteet eivät täysin täyttyneet, opinnäytetyössä tehdyn teorian perusteella LinkedIn-mainontaa kannattaa vielä tulevaisuudessa kokeilla.
Mahon Digital Marketing Oy voi hyödyntää mainoskampanjasta saatuja tuloksia tulevaisuudessa oman markkinointinsa suunnittelussa. LinkedIn-mainonta on B2B-markkinoinnin yksi potentiaalisimmista vaihtoehdoista.