Vastuullisuuden rooli JAMK-opiskelijoiden kotimaanmatkoilla 2020-luvulla
Vähäkangas, Hilda; Vähäkangas, Manda (2021)
Vähäkangas, Hilda
Vähäkangas, Manda
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060714892
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060714892
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin, miten vastuullisuus toteutui nuorten aikuisten kotimaanmatkoilla kuluneena vuotena. Tutkimuksessa huomioitiin koronapandemian vaikutukset matkailuun ja sen vastuullisuuteen. Tavoitteena oli saada käsitys siitä, missä osa-alueissa vastuullisuus jo toteutui ja missä sitä voitiin vielä kehittää. Vastuullisuuden roolia selvitettiin kuluttajakäyttäytymisen kautta tutkimalla kotimaanmatkoilla tehtyjä konkreettisia valintoja. Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Jyväskylän ammattikorkeakoulun matkailutiimille.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena ja sen otanta koostui Jyväskylän ammattikorkeakoulun opiskelijoista. Aineisto kerättiin kyselylomakkeella, joka julkaistiin koulun opiskelijaintrassa. Kysely jaettiin kolmeen eri teemaan, joita olivat vastuullinen kotimaanmatkailu, koronapandemian vaikutukset sekä kuluttajakäyttäytyminen. Vastauksia kertyi yhteensä 51.
Tuloksista selvisi, että taloudellinen vastuullisuus näkyi konkreettisina tekoina muita osa-alueita enemmän. Moni vastaaja oli lisännyt paikallisten ja pienyrittäjien tukemista koronapandemian johdosta. Kotimaanmatkoilla kiinnitettiin vähiten huomiota sosiokulttuuriseen vastuullisuuteen. Koronapandemialla oli suuri vaikutus matkustukseen liittyviin motiiveihin, minkä lisäksi se sai vastaajat vähentämään matkailua myös kotimaassa. Tärkein ostopäätökseen vaikuttavista tekijöistä oli palvelun hinta, jättäen vastuullisuuden vasta viidenneksi tärkeimmäksi.
Johtopäätöksissä todettiin vastaajien olevan eniten tietoisia ekologisen vastuullisuuden keinoista, vaikka ne toteutuivat taloudellista vastuullisuutta vähemmän. Myös sosiokulttuurista vastuullisuutta voitaisiin parantaa, jos kulttuuria ja historiaa käsittelevä tarjonta kohtaisi kohderyhmän tarpeet paremmin. Palveluntarjoajat voisivat tavoittaa kohderyhmän helpommin muun muassa opiskelija-alennuksilla, sillä hinta oli vastaajille palvelun tärkein tekijä. Koronapandemian aikana matkailun ensisijainen syy oli läheisten vierailu, minkä palveluntarjoajat voisivat tulevaisuudessa huomioida myös matkapalveluiden suunnittelussa ja kohdentamisessa.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena ja sen otanta koostui Jyväskylän ammattikorkeakoulun opiskelijoista. Aineisto kerättiin kyselylomakkeella, joka julkaistiin koulun opiskelijaintrassa. Kysely jaettiin kolmeen eri teemaan, joita olivat vastuullinen kotimaanmatkailu, koronapandemian vaikutukset sekä kuluttajakäyttäytyminen. Vastauksia kertyi yhteensä 51.
Tuloksista selvisi, että taloudellinen vastuullisuus näkyi konkreettisina tekoina muita osa-alueita enemmän. Moni vastaaja oli lisännyt paikallisten ja pienyrittäjien tukemista koronapandemian johdosta. Kotimaanmatkoilla kiinnitettiin vähiten huomiota sosiokulttuuriseen vastuullisuuteen. Koronapandemialla oli suuri vaikutus matkustukseen liittyviin motiiveihin, minkä lisäksi se sai vastaajat vähentämään matkailua myös kotimaassa. Tärkein ostopäätökseen vaikuttavista tekijöistä oli palvelun hinta, jättäen vastuullisuuden vasta viidenneksi tärkeimmäksi.
Johtopäätöksissä todettiin vastaajien olevan eniten tietoisia ekologisen vastuullisuuden keinoista, vaikka ne toteutuivat taloudellista vastuullisuutta vähemmän. Myös sosiokulttuurista vastuullisuutta voitaisiin parantaa, jos kulttuuria ja historiaa käsittelevä tarjonta kohtaisi kohderyhmän tarpeet paremmin. Palveluntarjoajat voisivat tavoittaa kohderyhmän helpommin muun muassa opiskelija-alennuksilla, sillä hinta oli vastaajille palvelun tärkein tekijä. Koronapandemian aikana matkailun ensisijainen syy oli läheisten vierailu, minkä palveluntarjoajat voisivat tulevaisuudessa huomioida myös matkapalveluiden suunnittelussa ja kohdentamisessa.