Hankintojen kehittäminen: Case Wipak Oy
Aronen, Pasi (2021)
Aronen, Pasi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060814916
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060814916
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli hankintojen kehittäminen yhdessä kohdeyrityksen henkilöstön kanssa. Hankinnat ovat muovipakkausteollisuudessa erittäin merkittävä osa kulurakennetta, joka oli kohdeyritykselläkin vuonna 2020 noin 64 % liikevaihdosta. Kohdeyrityksellä ei ollut riittäviä mittareita hankintojen seuraamiseen ja kehittämiseen. Lisäksi oli havaittu, että toimitusaikataulut olivat virheellisiä ja toimituseräkoot olivat liian suuria varastokapasiteettiin nähden.
Lähestymistavaksi valittiin tapaustutkimus, jolla saatiin useita menetelmiä hyödyntäen hyvä kokonaiskuva hankintojen nykytilasta ja kehittämiskohteista. Opinnäytetyön tavoitteen saavuttamiseksi määriteltiin neljä tutkimuskysymystä. Tutkimuskysymyksiin vastauksia haettiin sekä laadullisen tutkimuksen, että kirjallisten aineistojen analysoinnin avulla. Laadullisen aineistonkeruun menetelminä käytettiin sovelletun BIKVA-arviointimallin mukaisia ryhmähaastatteluja sekä 8x8-menetelmää. Tutkimuksen haastateltavat koostuivat hankintoihin liittyvistä työntekijöistä, toimihenkilöistä ja johtajista. Kirjallisia aineistoja analysoitiin spend-, ABC- ja portfolioanalyysin avulla sekä tutkijan toimesta, että yhdessä yrityksen toimihenkilöiden kanssa.
Tutkimuksen tärkeimpänä tuloksena saatiin kartoitettua seitsemän kehittämiskategoriaa kohdeyrityksen hankintojen kehittämiseksi. Kehittämiskategorioiksi nousi yrityksen sisäinen viestintä, toiminnanohjausjärjestelmän (SAP) ja S&OP:n parempi hyödynnettävyys hankintoihin, tasaiset ja hallitut materiaalivirrat, ostologistiikan mittaaminen ja seuranta, purkuaikataulut, osaamisen kehittäminen ja mittaaminen sekä vaihtoehtoiset raaka-aineet. Opinnäytetyön toimeksiantaja voi kehittää sekä hankintojaan, että laajemminkin yrityksen toimintaa, tulosten pohjalta.
Lähestymistavaksi valittiin tapaustutkimus, jolla saatiin useita menetelmiä hyödyntäen hyvä kokonaiskuva hankintojen nykytilasta ja kehittämiskohteista. Opinnäytetyön tavoitteen saavuttamiseksi määriteltiin neljä tutkimuskysymystä. Tutkimuskysymyksiin vastauksia haettiin sekä laadullisen tutkimuksen, että kirjallisten aineistojen analysoinnin avulla. Laadullisen aineistonkeruun menetelminä käytettiin sovelletun BIKVA-arviointimallin mukaisia ryhmähaastatteluja sekä 8x8-menetelmää. Tutkimuksen haastateltavat koostuivat hankintoihin liittyvistä työntekijöistä, toimihenkilöistä ja johtajista. Kirjallisia aineistoja analysoitiin spend-, ABC- ja portfolioanalyysin avulla sekä tutkijan toimesta, että yhdessä yrityksen toimihenkilöiden kanssa.
Tutkimuksen tärkeimpänä tuloksena saatiin kartoitettua seitsemän kehittämiskategoriaa kohdeyrityksen hankintojen kehittämiseksi. Kehittämiskategorioiksi nousi yrityksen sisäinen viestintä, toiminnanohjausjärjestelmän (SAP) ja S&OP:n parempi hyödynnettävyys hankintoihin, tasaiset ja hallitut materiaalivirrat, ostologistiikan mittaaminen ja seuranta, purkuaikataulut, osaamisen kehittäminen ja mittaaminen sekä vaihtoehtoiset raaka-aineet. Opinnäytetyön toimeksiantaja voi kehittää sekä hankintojaan, että laajemminkin yrityksen toimintaa, tulosten pohjalta.