Elokuvafestivaalit elokuvantekijän markkinointikanavana : lähemmässä tarkastelussa Tampereen elokuvajuhlat
Mäntynen, Tuomo (2021)
Mäntynen, Tuomo
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060714855
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060714855
Tiivistelmä
Elokuvafestivaaleille ilmoittautuminen ei nykypäivänä enää vaadi välttämättä suuren ja kalliin filmikelan lähettämistä festivaalituomariston katsastettavaksi. Internetin välityksellä pienemmätkin mediatuotannot voivat saavuttaa huomiota kaukana kotimaistaan ja edesauttaa tekijöidensä urakehitystä sekä verkostointia. Tässä opinnäytetyössä tutkittiin, minkälaista hyötyä elokuvantekijä voi saavuttaa markkinointimielessä ottamalla osaa elokuvafestivaalien toimintaan. Tutkimuksen pohjustuksena käytettiin elokuvafestivaaleihin liittyviä tilastotietoja ja hahmotettiin niiden tapahtumatarjonnan kirjoa.
Erityistä huomiota tutkimuksessa kiinnitettiin Tampereen elokuvajuhliin, jonka vakaa kansainvälinen maine sekä korkealle mielletty laatutaso asetti vertailukohdan sille, mitä elokuvantekijä voi festivaaleilta toivoa ja mitä sellaiseen osallistuessa tulisi ottaa huomioon. Näitä lähdetietoja täydennettiin tutkimuksessa elokuvafestivaaleihin osaa ottaneiden ammattilaisten haastatteluilla, joiden kokemusten pohjalta voitiin hahmottaa, mikäli elokuvafestivaaleille osallistuminen on elokuvantekijälle kannattavaa.
Tutkimuksessa esiintyvien haastattelujen perusteella elokuvafestivaalien merkitys ei ole vähentynyt media-alan ammattilaisten silmissä. Ne ovat edelleen tärkeitä verkostoitumispaikkoja, joissa on mahdollisuus esitellä uusia projekteja ja luoda ammattisuhteita uran edistämiseksi. Elokuvafestivaalien ilmoittautumisjärjestelmän digitalisoituminen on kasvattanut festivaalitarjontaa ja sitä myöten osallistujamääriä, elokuvantekijän itsemainonnan vaatimuksia, alalla esiintyvää kilpailua sekä valefestivaalien yleisyyttä.
Suoratoistopalvelujen yleistyessä laadukkaatkin mediaprojektit voivat hukkua internetin liikatarjonnan alle. Elokuvafestivaalit tarjoavat ammatillisen ympäristön elokuvantekijän kehittymiselle ja tilaisuuden markkinoida tämän kykyjä mahdollisille yhteistyökumppaneille. Oikeanlaisen elokuvafestivaalin valitseminen, ennakkotutkimukset ja kontaktien haaliminen ovat käytäntöjä, joita etenkin aloittelevan elokuvantekijän tulee ottaa huomioon lähtiessään markkinoimaan omaa osaamistaan.
Erityistä huomiota tutkimuksessa kiinnitettiin Tampereen elokuvajuhliin, jonka vakaa kansainvälinen maine sekä korkealle mielletty laatutaso asetti vertailukohdan sille, mitä elokuvantekijä voi festivaaleilta toivoa ja mitä sellaiseen osallistuessa tulisi ottaa huomioon. Näitä lähdetietoja täydennettiin tutkimuksessa elokuvafestivaaleihin osaa ottaneiden ammattilaisten haastatteluilla, joiden kokemusten pohjalta voitiin hahmottaa, mikäli elokuvafestivaaleille osallistuminen on elokuvantekijälle kannattavaa.
Tutkimuksessa esiintyvien haastattelujen perusteella elokuvafestivaalien merkitys ei ole vähentynyt media-alan ammattilaisten silmissä. Ne ovat edelleen tärkeitä verkostoitumispaikkoja, joissa on mahdollisuus esitellä uusia projekteja ja luoda ammattisuhteita uran edistämiseksi. Elokuvafestivaalien ilmoittautumisjärjestelmän digitalisoituminen on kasvattanut festivaalitarjontaa ja sitä myöten osallistujamääriä, elokuvantekijän itsemainonnan vaatimuksia, alalla esiintyvää kilpailua sekä valefestivaalien yleisyyttä.
Suoratoistopalvelujen yleistyessä laadukkaatkin mediaprojektit voivat hukkua internetin liikatarjonnan alle. Elokuvafestivaalit tarjoavat ammatillisen ympäristön elokuvantekijän kehittymiselle ja tilaisuuden markkinoida tämän kykyjä mahdollisille yhteistyökumppaneille. Oikeanlaisen elokuvafestivaalin valitseminen, ennakkotutkimukset ja kontaktien haaliminen ovat käytäntöjä, joita etenkin aloittelevan elokuvantekijän tulee ottaa huomioon lähtiessään markkinoimaan omaa osaamistaan.