Asiakkaan ostopäätöksiin vaikuttavat tekijät : Jimm's PC-Store Oy
Ojala, Juhani (2021)
Ojala, Juhani
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060714867
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060714867
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin Jimm’s PC-Store Oy:n toimeksiannosta. Opinnäytetyön tekijän aloitteesta lähdettiin hakemaan sopivaa aihetta opinnäytetyölle, josta myös yritys hyötyisi. Työ on tarpeellinen liiketoiminnan kehittämisen kannalta. Liiketoiminnan kehittäminen on tarpeellista, jotta ongelmilta vältyttäisiin jatkossakin. Jos kehittämisen lopettaa, lopulta kilpailevat yritykset saavat enemmän jalansijaa ja yrityksen kannattavuus heikkenee.
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää mitkä asiat vaikuttavat Jimm’s PC-Store Oy:n asiakkaiden ostopäätöksiin. Edelleen näin on tavoitteena tuottaa hyödyllistä tietoa yrityksen tuotevalikoiman suunnittelun ja asiakaspalvelun kehittämisen tueksi. Menetelmänä työssä käytetään Webropolin kyselytutkimusta, jonka jakelu toteutettiin yrityksen sosiaalisen median kanavissa.
Webropolista saadut vastaukset analysoitiin ja niistä saatiin koostettua suosituksia yritykselle toiminnan kehittämiseksi. Vastuullisuus nousi tuloksissa esille yhtenä tärkeänä tekijänä ostopäätösten takana. Sekä suljetuissa että avoimissa vastauksissa korostuu vastuullisuuden merkitys. Myös perinteisemmät tekijät, kuten kilpailukykyinen hinta sekä tuotearvostelut nousivat vastauksissa useasti esille. Näiden tulosten avulla esitetään toimeksiantajalle suosituksia liiketoiminnan kehittämisen tueksi. This thesis was made as an assignment for Jimm’s PC-Store Oy. On the initiation from the writer of the thesis work a suitable topic for thesis was decided so that also the company would benefit from it. The thesis work is essential regarding business development. Business development is important to avoid problems in the future. If development of the operations is stopped eventually competition gains market share and company’s profitability decreases.
Thesis’ goal is to find out factors behind consumer’s purchasing decision. The goal is to produce useful information to the company so they can use it for developing product range and customer service. The method used is Webropol’s survey tool. The survey was distributed through the social media channels of Jimm’s PC-Store Oy.
The answers from Webropol were analyzed and recommendations were made for the company to develop its business. Corporate responsibility was a popular answer behind purchase decisions. Both closed and open answers emphasized the meaning of the corporate responsibility. Also, more traditional factors like competitive pricing and product reviews came out often. Based on these results, recommendations are made to the company to support its business development.
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää mitkä asiat vaikuttavat Jimm’s PC-Store Oy:n asiakkaiden ostopäätöksiin. Edelleen näin on tavoitteena tuottaa hyödyllistä tietoa yrityksen tuotevalikoiman suunnittelun ja asiakaspalvelun kehittämisen tueksi. Menetelmänä työssä käytetään Webropolin kyselytutkimusta, jonka jakelu toteutettiin yrityksen sosiaalisen median kanavissa.
Webropolista saadut vastaukset analysoitiin ja niistä saatiin koostettua suosituksia yritykselle toiminnan kehittämiseksi. Vastuullisuus nousi tuloksissa esille yhtenä tärkeänä tekijänä ostopäätösten takana. Sekä suljetuissa että avoimissa vastauksissa korostuu vastuullisuuden merkitys. Myös perinteisemmät tekijät, kuten kilpailukykyinen hinta sekä tuotearvostelut nousivat vastauksissa useasti esille. Näiden tulosten avulla esitetään toimeksiantajalle suosituksia liiketoiminnan kehittämisen tueksi.
Thesis’ goal is to find out factors behind consumer’s purchasing decision. The goal is to produce useful information to the company so they can use it for developing product range and customer service. The method used is Webropol’s survey tool. The survey was distributed through the social media channels of Jimm’s PC-Store Oy.
The answers from Webropol were analyzed and recommendations were made for the company to develop its business. Corporate responsibility was a popular answer behind purchase decisions. Both closed and open answers emphasized the meaning of the corporate responsibility. Also, more traditional factors like competitive pricing and product reviews came out often. Based on these results, recommendations are made to the company to support its business development.