Tallipihan vetovoiman lisääminen talvikuukausina
Turunen, Anna (2021)
Turunen, Anna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060714886
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060714886
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Tallipihalle, joka on matkailukohde ja ostosalue Tampereen Finlaysonilla. Työn tavoitteena oli tutkia keinoja parantaa Tallipihan houkuttelevuutta ja vetovoimaa ja kehittää uusi, lisää kävijöitä houkutteleva palvelu tai tuote. Alkuvuosi on perinteisesti ollut alueella hiljaista aikaa, joten uusi palvelukonsepti haluttiin suunnata juuri siihen vuodenaikaan. Tutkimuksen tavoitteena oli saavuttaa asiakasymmärrys, jonka pohjalta suunniteltiin uusi palvelukonsepti.
Tutkimus oli tutkimuksellinen kehittämistyö, ja aineistonkeruu suoritettiin niin kvalitatiivisia kuin kvantitatiivisiakin menetelmiä hyödyntäen. Ensimmäisenä kartoitettiin Tallipihan nykyitilanne suorittamalla sähköinen lomakekysely Tallipihan yrittäjille. Seuraavaksi selvitettiin nykyisten vierailijoiden ajatuksia ja mielipiteitä puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Näistä saadun datan perusteella luotiin sähköinen kyselylomake, jossa pyrittiin kartoittamaan vastaajien mieltymyksiä ja toiveita vierailukohteista ja niiden toiminnasta. Tätä lomaketta jaettiin Tampereen paikallisryhmissä Facebookissa.
Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että Tallipiha on hyvin tunnettu ja suosittu käyntikohde Tampereella. Houkuttelevimpia elementtejä Tallipihan kaltaisissa kohteissa ovat erilaiset ravitsemispalvelut, kuten kahvilat ja ravintolat sekä ruokamyynti, esimerkiksi suklaapuoti ja kojumyynnit. Muita vetovoimatekijöitä olivat tapahtumat sekä eläimet. Erittäin tärkeänä pidettiin myös asiakaspalvelua.
Tutkimuksen tulosten perusteella aloitettiin ideointiprosessi, jonka lopputuloksena suunniteltiin palvelumuotoilun keinoja käyttäen uusi palvelukonsepti alkuvuoteen. Konseptiin kuuluu talviterassi, uusi terassin viereen avattava myyntikoju, jossa myydään uutta hittituotetta kreisikaakaota. Palvelukonseptia ja sen toimintaa havainnollistettiin ensin luomalla asiakkaan arkkityyppi, jonka jälkeen sen ympärille rakennettiin asiakkaan palvelupolku ja blueprint. Lopuksi käsiteltiin riskejä ja niihin vastaamista sekä jatkokehitys-ideoita.
Tutkimus oli tutkimuksellinen kehittämistyö, ja aineistonkeruu suoritettiin niin kvalitatiivisia kuin kvantitatiivisiakin menetelmiä hyödyntäen. Ensimmäisenä kartoitettiin Tallipihan nykyitilanne suorittamalla sähköinen lomakekysely Tallipihan yrittäjille. Seuraavaksi selvitettiin nykyisten vierailijoiden ajatuksia ja mielipiteitä puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Näistä saadun datan perusteella luotiin sähköinen kyselylomake, jossa pyrittiin kartoittamaan vastaajien mieltymyksiä ja toiveita vierailukohteista ja niiden toiminnasta. Tätä lomaketta jaettiin Tampereen paikallisryhmissä Facebookissa.
Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että Tallipiha on hyvin tunnettu ja suosittu käyntikohde Tampereella. Houkuttelevimpia elementtejä Tallipihan kaltaisissa kohteissa ovat erilaiset ravitsemispalvelut, kuten kahvilat ja ravintolat sekä ruokamyynti, esimerkiksi suklaapuoti ja kojumyynnit. Muita vetovoimatekijöitä olivat tapahtumat sekä eläimet. Erittäin tärkeänä pidettiin myös asiakaspalvelua.
Tutkimuksen tulosten perusteella aloitettiin ideointiprosessi, jonka lopputuloksena suunniteltiin palvelumuotoilun keinoja käyttäen uusi palvelukonsepti alkuvuoteen. Konseptiin kuuluu talviterassi, uusi terassin viereen avattava myyntikoju, jossa myydään uutta hittituotetta kreisikaakaota. Palvelukonseptia ja sen toimintaa havainnollistettiin ensin luomalla asiakkaan arkkityyppi, jonka jälkeen sen ympärille rakennettiin asiakkaan palvelupolku ja blueprint. Lopuksi käsiteltiin riskejä ja niihin vastaamista sekä jatkokehitys-ideoita.