Saa fuskata! : Selvitys klassisen laulun opettajien säestystaidoista
Paananen, Mia (2021)
Paananen, Mia
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060714779
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060714779
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on haastattelututkimus taiteen perusopetuksen puolella työskentelevien klassisen laulun opettajien säestystaidoista. Työn tavoitteena oli koota jo olemassa olevia malleja ja teorioita säestystaidoista musiikin hahmottamisen, prima vista -tutkimuksen ja pianonsoiton perustekniikan kautta ja peilata niihin laulupedagogien käytännön toimintamalleja ja kokemuksia oppilaidensa säestämisestä laulutunneilla, kun varsinaista ammattisäestäjää ei ollut käytettävissä.
Tutkimusaineisto kerättiin laadullisesti puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla ja litteroitu aineisto analysoitiin teemoittelemalla. Haastateltaviksi valikoitui neljä opetusuransa eri vaiheissa olevaa ja eri oppilaitoksissa opettavaa klassisen laulun pedagogia, joilla oli hallussaan solistisen pianonsoiton perusvalmiudet. Useimmissa oppilaitoksissa ammattisäestäjä oli käytössä ainoastaan erityistilanteissa, jolloin päävastuu musiikillisesta työskentelystä oli laulunopettajien harteilla.
Haastatteluaineistosta ilmeni, etteivät toimintamallit säestystilanteissa olleet useinkaan erityisen järjestyneitä, tietoisia tai muuten sanallistettavassa muodossa. Laulupedagogit sovelsivat yksinkertaisia korrepetitiotaitoja pelkistämällä teknisesti liian vaativaa säestystä pelkäksi melodiaksi ja bassolinjaksi. Säestettäviä teoksia valmisteltiin yleisluontoisilla huomioilla karaktääristä sekä harmonian ja rytmisen perusluonteen analyysilla. Musiikillisista representaatioista esille nousivat vapaan säestyksen kautta reaalisointumerkinnät sekä erilaiset kompit, joita ei kuitenkaan osattu soveltaa klassiseen lauluohjelmistoon. Laulupedagogit kokivat pääosin pärjäävänsä oppilaidensa säestäjinä tunneillaan, mutta totesivat yleiset säestystaitonsa heikoiksi ja niiden opetuksen puutteelliseksi tai olemattomaksi.
Tutkimuksesta ilmeni voimakas tarve laulunopettajille suunnatulle säestystaitojen opetukselle tai yleistajuiselle käytännön oppaalle. Mahdollisesti myös lied-ohjelmistosta voisi rakentaa aariakokoelmien tavoin populäärimusiikissa käytettyjä lead sheet -kokoelmia. Jatkotutkimusta vaatii esimerkiksi hahmotustaitojen ja pianististen taitojen ilmeneminen todellisissa säestystilanteissa koeasetelmalla. Säestystaitojen opetus on sovellettavissa myös muiden instrumenttien opettajille niiden soitinkohtaiset erityispiirteet huomioiden. The main purpose of the bachelor’s thesis was to approach the phenomena of vocal accompanying by utilizing the key concepts in cognitive psychology, existing research literature in sight-reading and narratives by several vocal coaches and piano pedagogues. The qualitative research on voice pedagogues’ accompanying skills was conducted by semi-structured interviews of four classical voice teachers. The interview transcripts were then analyzed by using thematic analysis, and the collected data was interpreted through the theoretical framework.
All the four voice teachers had teaching experience from 4 to 40 years, and they had basic skills in playing the classical piano. According to the interviews, the most prevalent result was that the voice teachers couldn’t recognize or describe precisely their accompanying skills, mental representations or survival strategies when accompanying their voice students. However, they applied elementary sight-reading skills and skills associated to vocal coaches, as they simplified the accompaniments into the melody and the bass line. Most of the participants preferred using chord symbols to create a lead sheet or harmonical analysis, which was a sign of practical application of representations in harmonic and rhythmic context. All the participants expressed a great concern about the lack of education on accompanying skills.
As a conclusion, there is a strong need for education, intensive courses, or handbooks presenting easy methods for voice teachers to acquire accompanying skills. Any concepts and results presented could also be applied to any other instruments. Further empirical research in a controlled environment is needed in order to expose and examine the exact representations, schemes, and other mental processes concerning voice teachers accompanying their students.
Tutkimusaineisto kerättiin laadullisesti puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla ja litteroitu aineisto analysoitiin teemoittelemalla. Haastateltaviksi valikoitui neljä opetusuransa eri vaiheissa olevaa ja eri oppilaitoksissa opettavaa klassisen laulun pedagogia, joilla oli hallussaan solistisen pianonsoiton perusvalmiudet. Useimmissa oppilaitoksissa ammattisäestäjä oli käytössä ainoastaan erityistilanteissa, jolloin päävastuu musiikillisesta työskentelystä oli laulunopettajien harteilla.
Haastatteluaineistosta ilmeni, etteivät toimintamallit säestystilanteissa olleet useinkaan erityisen järjestyneitä, tietoisia tai muuten sanallistettavassa muodossa. Laulupedagogit sovelsivat yksinkertaisia korrepetitiotaitoja pelkistämällä teknisesti liian vaativaa säestystä pelkäksi melodiaksi ja bassolinjaksi. Säestettäviä teoksia valmisteltiin yleisluontoisilla huomioilla karaktääristä sekä harmonian ja rytmisen perusluonteen analyysilla. Musiikillisista representaatioista esille nousivat vapaan säestyksen kautta reaalisointumerkinnät sekä erilaiset kompit, joita ei kuitenkaan osattu soveltaa klassiseen lauluohjelmistoon. Laulupedagogit kokivat pääosin pärjäävänsä oppilaidensa säestäjinä tunneillaan, mutta totesivat yleiset säestystaitonsa heikoiksi ja niiden opetuksen puutteelliseksi tai olemattomaksi.
Tutkimuksesta ilmeni voimakas tarve laulunopettajille suunnatulle säestystaitojen opetukselle tai yleistajuiselle käytännön oppaalle. Mahdollisesti myös lied-ohjelmistosta voisi rakentaa aariakokoelmien tavoin populäärimusiikissa käytettyjä lead sheet -kokoelmia. Jatkotutkimusta vaatii esimerkiksi hahmotustaitojen ja pianististen taitojen ilmeneminen todellisissa säestystilanteissa koeasetelmalla. Säestystaitojen opetus on sovellettavissa myös muiden instrumenttien opettajille niiden soitinkohtaiset erityispiirteet huomioiden.
All the four voice teachers had teaching experience from 4 to 40 years, and they had basic skills in playing the classical piano. According to the interviews, the most prevalent result was that the voice teachers couldn’t recognize or describe precisely their accompanying skills, mental representations or survival strategies when accompanying their voice students. However, they applied elementary sight-reading skills and skills associated to vocal coaches, as they simplified the accompaniments into the melody and the bass line. Most of the participants preferred using chord symbols to create a lead sheet or harmonical analysis, which was a sign of practical application of representations in harmonic and rhythmic context. All the participants expressed a great concern about the lack of education on accompanying skills.
As a conclusion, there is a strong need for education, intensive courses, or handbooks presenting easy methods for voice teachers to acquire accompanying skills. Any concepts and results presented could also be applied to any other instruments. Further empirical research in a controlled environment is needed in order to expose and examine the exact representations, schemes, and other mental processes concerning voice teachers accompanying their students.