Asiakasymmärrys suomenlinna.fi –sivuston tapahtumakalenterin käyttäjästä
Jurvanen, Heidi (2021)
Jurvanen, Heidi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060815020
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060815020
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on Suomenlinnan hoitokunnan antama toimeksianto. Päätavoitteena on ollut selvittää suomenlinna.fi -sivuston tapahtumakalenterin käyttäjän asiakasymmärrys. Alatavoitteina on saada tietoa Suomenlinnan tapahtumakalenterin käytettävyydestä ja kehittämisen tarpeista.
Tapahtumakalenterin asiakasymmärryksen selvittämiseksi työssä tarkastellaan markkinointiviestinnän, asiakaslähtöisyyden muutoksen asiakasymmärrykseen sekä asiakasymmärryksen tietoperustaa.
Asiakasymmärryksen selvittämiseksi tehtiin survey- eli kyselytutkimus. Kysely toteutettiin sekä suoraan kohdistettuna sähköpostikyselynä sekä Suomenlinnan Facebook- ja Twitter -sivuilla olleina kyselynä kaikille avoinna olleen linkin kautta. Kysely kaikissa oli sama ja toteutettiin yhtäaikaisesti 7.-9.2.2021. Kysely kohdistettiin 20-65 -vuotiaille ja tehtiin suomenkielisenä. Kyselytulosta käytetään suomenlinna.fi -sivustolla sijaitsevan tapahtumakalenterin kehittämistyössä.
Kvantitatiivisen tutkimuksen tuloksena voitiin todeta, että Suomenlinnan tapahtumakalenteria ei vielä laajasti tunnettu, vain 35 % vastaajista oli käyttänyt sitä. Siitä kuitenkin oltiin avoimen palautteen mukaan hyvin kiinnostuneita. Eniten eri ikäryhmissä oltiin kiinnostuneita Suomenlinnan tapahtumavierailua suunnitellessa tapahtuman ajankohdasta ja aikataulusta, ohjelmasta, sijainnista sekä tapahtuman ravintola- ja kahvilapalveluita. Tieto suomenlinna.fi -sivuston käyttäjien tapahtumatiedon tarpeista ja tapahtumakalenterin käytettävyydestä parani, ja näin johti parempaan asiakasymmärrykseen.
Tapahtumakalenterin asiakasymmärryksen selvittämiseksi työssä tarkastellaan markkinointiviestinnän, asiakaslähtöisyyden muutoksen asiakasymmärrykseen sekä asiakasymmärryksen tietoperustaa.
Asiakasymmärryksen selvittämiseksi tehtiin survey- eli kyselytutkimus. Kysely toteutettiin sekä suoraan kohdistettuna sähköpostikyselynä sekä Suomenlinnan Facebook- ja Twitter -sivuilla olleina kyselynä kaikille avoinna olleen linkin kautta. Kysely kaikissa oli sama ja toteutettiin yhtäaikaisesti 7.-9.2.2021. Kysely kohdistettiin 20-65 -vuotiaille ja tehtiin suomenkielisenä. Kyselytulosta käytetään suomenlinna.fi -sivustolla sijaitsevan tapahtumakalenterin kehittämistyössä.
Kvantitatiivisen tutkimuksen tuloksena voitiin todeta, että Suomenlinnan tapahtumakalenteria ei vielä laajasti tunnettu, vain 35 % vastaajista oli käyttänyt sitä. Siitä kuitenkin oltiin avoimen palautteen mukaan hyvin kiinnostuneita. Eniten eri ikäryhmissä oltiin kiinnostuneita Suomenlinnan tapahtumavierailua suunnitellessa tapahtuman ajankohdasta ja aikataulusta, ohjelmasta, sijainnista sekä tapahtuman ravintola- ja kahvilapalveluita. Tieto suomenlinna.fi -sivuston käyttäjien tapahtumatiedon tarpeista ja tapahtumakalenterin käytettävyydestä parani, ja näin johti parempaan asiakasymmärrykseen.