Markkinointiautomaatio, asiakaspolkujen haastavat kohtaamispisteet sekä sähköpostimarkkinointi
Khanal, Maria (2021)
Khanal, Maria
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060815026
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060815026
Tiivistelmä
Markkinointi on muuttanut lähes kokonaan digitaaliseen muotoon ja niin on markkinointiviestintäkin. Markkinoinnin automaatio on otettu käyttöön 2000-luvulla ympäri maailman ja sen avulla pystytään helpottamaan monia markkinointiin sekä myyntiin liittyviä toimia. Yksi näistä toimista sähköpostitiviestintä. Markkinoinnin automaatio helpottaa uutiskirjeiden lähettämistä mahdollisimman tehokkaasti viestien vastaanottajille.
Sähköinen uutiskirje on tehokas sekä edullinen markkinointiväline. Sähköisen uutiskirjeen voi lähettää joko sähköposteja välittävän palveluiden, kuten MailChimpin tai Active-Campaingin kautta. Sähköinen uutiskirje voi olla myös osa markkinoinnin automaatiota tai pelkästään itsenäinen markkinoinnin automaation toimenpide. Mikäli yritys valitsee normaalin sähköpostin välityspalvelun jonkin palveluntarjoajan kautta, on tiedostettava, että lähettäviä sähköposteja ei voida personoida kovinkaan hyvin juuri tietylle henkilölle tai tietylle kohderyhmälle. Nämä sähköpostit lähetetään massana ja näin ollen lähtevät viestit saattavat olla hieman jähmeitä toisinaan. Mikäli sähköiset uutiskirjeet lähetetään markkinoinnin automaation järjestelmästä, on paljon enemmän mahdollisuuksia luoda muun muassa helposti personoituja viestejä vastaanottajille.
Tässä opinnäytetyössä keskitytään etenkin haastaviin asiakaspolun kohtiin, joissa on tarpeen lähettää tietyn tyyppistä, vastaanottajaan kohdennettua viestintä. Haastavat asiakaspolun kohdat ovat: kiitos viesti uutiskirjeen, oppaan tai tuotteen tilauksen jälkeen, hylätty ostoskori sekä passiivisen asiakkaan aktivoiminen.
Aiheen valinta on ajankohtaista, sillä monet yritykset kamppailevat sähköpostimarkkinointinsa kanssa sekä mahdollisesti miettivät, olisiko markkinoinnin automaatiosta hyötyä heidän yritykselleen.. Markkinoinnin automaatio saatetaan kokea hankalakäyttöiseksi ja kalliiksi. Syynä tähän voi olla se, että tätä teknistä ratkaisua ei välttämättä osata tai edes haluta osata hahmottaa yritystä auttavana kokonaisuutena. Asenteet automaatiota kohtaan saattavat olla negatiivisia ja pelätään siirtyä eteenpäin, mukavuusalueen ulkopuolelle.
Olen tehnyt tähän opinnäytetyöhön kuvitteelliset sähköpostiviestinnän mallit edellä mainittuihin kohtaamispisteisiin. Pyrin tekemään uutiskirjeistä sellaisia, että niissä on otettu mahdollisimman monia aisteja huomioon. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että sähköpostiviesteissä on hyödynnetty musiikkia, animaatiota sekä videota. Tämän lisäksi kuvitteellisten uutiskirjeiden viestien sisällöt sekä ulkoasut vastaavat sähköpostimarkkinoinnin trendejä vuonna 2021.
Sähköinen uutiskirje on tehokas sekä edullinen markkinointiväline. Sähköisen uutiskirjeen voi lähettää joko sähköposteja välittävän palveluiden, kuten MailChimpin tai Active-Campaingin kautta. Sähköinen uutiskirje voi olla myös osa markkinoinnin automaatiota tai pelkästään itsenäinen markkinoinnin automaation toimenpide. Mikäli yritys valitsee normaalin sähköpostin välityspalvelun jonkin palveluntarjoajan kautta, on tiedostettava, että lähettäviä sähköposteja ei voida personoida kovinkaan hyvin juuri tietylle henkilölle tai tietylle kohderyhmälle. Nämä sähköpostit lähetetään massana ja näin ollen lähtevät viestit saattavat olla hieman jähmeitä toisinaan. Mikäli sähköiset uutiskirjeet lähetetään markkinoinnin automaation järjestelmästä, on paljon enemmän mahdollisuuksia luoda muun muassa helposti personoituja viestejä vastaanottajille.
Tässä opinnäytetyössä keskitytään etenkin haastaviin asiakaspolun kohtiin, joissa on tarpeen lähettää tietyn tyyppistä, vastaanottajaan kohdennettua viestintä. Haastavat asiakaspolun kohdat ovat: kiitos viesti uutiskirjeen, oppaan tai tuotteen tilauksen jälkeen, hylätty ostoskori sekä passiivisen asiakkaan aktivoiminen.
Aiheen valinta on ajankohtaista, sillä monet yritykset kamppailevat sähköpostimarkkinointinsa kanssa sekä mahdollisesti miettivät, olisiko markkinoinnin automaatiosta hyötyä heidän yritykselleen.. Markkinoinnin automaatio saatetaan kokea hankalakäyttöiseksi ja kalliiksi. Syynä tähän voi olla se, että tätä teknistä ratkaisua ei välttämättä osata tai edes haluta osata hahmottaa yritystä auttavana kokonaisuutena. Asenteet automaatiota kohtaan saattavat olla negatiivisia ja pelätään siirtyä eteenpäin, mukavuusalueen ulkopuolelle.
Olen tehnyt tähän opinnäytetyöhön kuvitteelliset sähköpostiviestinnän mallit edellä mainittuihin kohtaamispisteisiin. Pyrin tekemään uutiskirjeistä sellaisia, että niissä on otettu mahdollisimman monia aisteja huomioon. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että sähköpostiviesteissä on hyödynnetty musiikkia, animaatiota sekä videota. Tämän lisäksi kuvitteellisten uutiskirjeiden viestien sisällöt sekä ulkoasut vastaavat sähköpostimarkkinoinnin trendejä vuonna 2021.