Pankin valinnan muodostuminen ensiasuntoa ostaessa
Tukia, Veera (2021)
Tukia, Veera
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060815118
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060815118
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, minkä tekijöiden kautta pankin valinta muodostuu, kun ensiasuntoon haetaan rahoitusta. Tehtävänä oli selvittää, mitkä markkinoinnin kilpailutekijät korostuvat pankin valinnassa. Lisäksi selvitettiin, millaisia vaikutuksia ostokäyttäytymiseen liittyvillä tekijöillä on pankin valintaan.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena. Kyselyn laatimisessa ja aineiston analyysissa hyödynnettiin kysely- ja raportointityökalu Webropolia. Tutkimus kohdistettiin Jyväskylän ammattikorkeakoulun opiskelijoihin. Sähköisen kyselyn linkki lähetettiin yhteensä 536 opiskelijalle. Lisäksi kyselyyn oli mahdollista vastata Jyväskylän ammattikorkeakoulun opiskelijaintrassa. Kysely oli vastaajille avoinna 29.3.– 7.4.2021 välisen ajan.
Tutkimukseen osallistui yhteensä 121 opiskelijaa. Analyysimenetelmiksi saadulle datalle valikoitui suorat jakaumat sekä ristiintaulukoinnit. Tulosten havainnollistamisessa käytettiin apuna taulukoita sekä graafeja. Aineiston analysoinnissa hyödynnettiin Excel-taulukkolaskentaohjelmaa.
Tutkimuksessa selvisi, että markkinoinninkilpailukeinoista tärkeimmäksi nousi hinta. Asuntolainan kokonaiskustannukset ovat keskeisessä roolissa, kun ensiasunnon rahoitusta valitaan. Myös lainatuotteen tulee olla mitoitettu ja sovitettu asiakkaan tarpeisiin ja toiveisiin. Tärkeänä löydöksenä tutkimuksessa paljastui se, että läheskään kaikki eivät kilpailuta pankkeja lainaa hakiessa ollenkaan. Tärkeänä tekijänä voidaan siis pitää myös olemassa olevaa hyvää suhdetta asiakkaan ja pankin välillä. Tämän löydöksen myötä nousi aihe myös jatkotutkimukselle. Koska monet pankkien nykyisistä asiakkaista ovat potentiaalisia laina-asiakkaita, tulisi pankkien löytää keinot vahvistaa asiakassuhdetta niin, ettei pankkia lähdettäisi vaihtamaan laina-asioiden tullessa ajankohtaisiksi.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena. Kyselyn laatimisessa ja aineiston analyysissa hyödynnettiin kysely- ja raportointityökalu Webropolia. Tutkimus kohdistettiin Jyväskylän ammattikorkeakoulun opiskelijoihin. Sähköisen kyselyn linkki lähetettiin yhteensä 536 opiskelijalle. Lisäksi kyselyyn oli mahdollista vastata Jyväskylän ammattikorkeakoulun opiskelijaintrassa. Kysely oli vastaajille avoinna 29.3.– 7.4.2021 välisen ajan.
Tutkimukseen osallistui yhteensä 121 opiskelijaa. Analyysimenetelmiksi saadulle datalle valikoitui suorat jakaumat sekä ristiintaulukoinnit. Tulosten havainnollistamisessa käytettiin apuna taulukoita sekä graafeja. Aineiston analysoinnissa hyödynnettiin Excel-taulukkolaskentaohjelmaa.
Tutkimuksessa selvisi, että markkinoinninkilpailukeinoista tärkeimmäksi nousi hinta. Asuntolainan kokonaiskustannukset ovat keskeisessä roolissa, kun ensiasunnon rahoitusta valitaan. Myös lainatuotteen tulee olla mitoitettu ja sovitettu asiakkaan tarpeisiin ja toiveisiin. Tärkeänä löydöksenä tutkimuksessa paljastui se, että läheskään kaikki eivät kilpailuta pankkeja lainaa hakiessa ollenkaan. Tärkeänä tekijänä voidaan siis pitää myös olemassa olevaa hyvää suhdetta asiakkaan ja pankin välillä. Tämän löydöksen myötä nousi aihe myös jatkotutkimukselle. Koska monet pankkien nykyisistä asiakkaista ovat potentiaalisia laina-asiakkaita, tulisi pankkien löytää keinot vahvistaa asiakassuhdetta niin, ettei pankkia lähdettäisi vaihtamaan laina-asioiden tullessa ajankohtaisiksi.