Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Pankin valinnan muodostuminen ensiasuntoa ostaessa

Tukia, Veera (2021)

Avaa tiedosto
Opinnäytetyö_Tukia_Veera (1.748Mt)
Lataukset: 


Tukia, Veera
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060815118
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, minkä tekijöiden kautta pankin valinta muodostuu, kun ensiasuntoon haetaan rahoitusta. Tehtävänä oli selvittää, mitkä markkinoinnin kilpailutekijät korostuvat pankin valinnassa. Lisäksi selvitettiin, millaisia vaikutuksia ostokäyttäytymiseen liittyvillä tekijöillä on pankin valintaan.

Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena. Kyselyn laatimisessa ja aineiston analyysissa hyödynnettiin kysely- ja raportointityökalu Webropolia. Tutkimus kohdistettiin Jyväskylän ammattikorkeakoulun opiskelijoihin. Sähköisen kyselyn linkki lähetettiin yhteensä 536 opiskelijalle. Lisäksi kyselyyn oli mahdollista vastata Jyväskylän ammattikorkeakoulun opiskelijaintrassa. Kysely oli vastaajille avoinna 29.3.– 7.4.2021 välisen ajan.

Tutkimukseen osallistui yhteensä 121 opiskelijaa. Analyysimenetelmiksi saadulle datalle valikoitui suorat jakaumat sekä ristiintaulukoinnit. Tulosten havainnollistamisessa käytettiin apuna taulukoita sekä graafeja. Aineiston analysoinnissa hyödynnettiin Excel-taulukkolaskentaohjelmaa.

Tutkimuksessa selvisi, että markkinoinninkilpailukeinoista tärkeimmäksi nousi hinta. Asuntolainan kokonaiskustannukset ovat keskeisessä roolissa, kun ensiasunnon rahoitusta valitaan. Myös lainatuotteen tulee olla mitoitettu ja sovitettu asiakkaan tarpeisiin ja toiveisiin. Tärkeänä löydöksenä tutkimuksessa paljastui se, että läheskään kaikki eivät kilpailuta pankkeja lainaa hakiessa ollenkaan. Tärkeänä tekijänä voidaan siis pitää myös olemassa olevaa hyvää suhdetta asiakkaan ja pankin välillä. Tämän löydöksen myötä nousi aihe myös jatkotutkimukselle. Koska monet pankkien nykyisistä asiakkaista ovat potentiaalisia laina-asiakkaita, tulisi pankkien löytää keinot vahvistaa asiakassuhdetta niin, ettei pankkia lähdettäisi vaihtamaan laina-asioiden tullessa ajankohtaisiksi.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste