Harjoitteet tekevät kamarimusiikin ohjaajasta mestarin : harjoitteita ohjaajan käytettäväksi vuorovaikutuksen ja ryhmädynamiikan edistämiseen musiikin pienryhmissä
Berghäll, Matilda (2021)
Berghäll, Matilda
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060815099
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060815099
Tiivistelmä
Opinnäytetyö koostuu taiteellisesta ja kirjallisesta osiosta. Opinnäytetyön taiteellinen osio on osana Nauvon kamarimusiikkipäiviä 5.7.2019 toteutetun kamarimusiikkikonsertin tallenne. Kirjallisessa opinnäytetyössä tutkitaan vuorovaikutusta ja ryhmädynamiikkaa musiikin pienryhmissä ja sitä, miten ohjaaja voi auttaa näiden edistämisessä. Tavoitteena opinnäytetyössä on koota yhteen erilaisia konkreettisia harjoituksia, joita ohjaaja voi käyttää kamarimusiikin opetuksessa. Harjoitusten tarkoituksena on herätellä kaikkia ryhmässä soittavia olemaan aktiivisia, reagoimaan ja ottamaan vastuuta. Lisäksi harjoituksilla pyritään kehittämään kamarimusiikin ohjaajan vuorovaikutustaitoja ja osallistamistaitoja ryhmän sisällä. Lähdekirjallisuuden, kirjoittajan opinnäytetyössä tekemien haastattelujen sekä omien kamarimuusikkona kertyneiden kokemusten perusteella voidaan todeta, että kamarimusiikin ohjauksessa kannattaisi soveltaa ja hyödyntää muilla taiteenaloilla käytössä olevia ryhmädynamiikkaan ja vuorovaikutukseen liittyviä harjoituksia. The thesis consists of a written and an artistic part which is a recording of a chamber music concert that was performed on 5 July 2019 as part of the Nauvo Chamber Music Days. The written thesis explores interaction and group dynamics in small music groups and how the instructor can assist in promoting these. The goal of the thesis is to bring together various concrete exercises that the instructor can use when teaching chamber music. These exercises are meant to awaken an interest in every player in the group to be active, react and take responsibility. In addition, the exercises aim to develop the interaction and inclusion skills of a chamber music instructor within the group. Based on the source literature, interviews by the author of this thesis and her own experience as a chamber musician, it can be noted that the instructors of chamber music should take advantage of interaction-related exercises used in other fields of art.