Yrityksen ulkoinen viestintä
Leppänen, Markus; Lius, Joanna (2021)
Leppänen, Markus
Lius, Joanna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060815078
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060815078
Tiivistelmä
Hammaslääkäriasema Hammasvarikko on Pirkanmaalla vuonna 2017 perustettu perheyritys. Viestinnän suunnittelu ja asiallinen toteutus ovat yrityksen toiminnan ja maineen kulmakiviä. Hammasvarikon kasvun ja toiminnan muutosten myötä on tullut aiheelliseksi kehittää henkilöstön viestintäosaamista.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa yksilöllinen, laadukas ja kokonaisvaltainen katsaus yrityksen ulkoiseen viestintään kehityshankkeena, jonka avulla voidaan yhtenäistää yritysviestintää ja välttää heikkolaatuiseen viestintään liittyviä riskejä. Tarkoituksena oli tutustua syvällisesti yksityisen terveyspalvelualalla toimivan yrityksen viestintäkulttuuriin, selvittää yrityksen viestinnälliset kehitystarpeet, ja tuottaa yritykselle kompakti helppolukuinen viestintäsuunnitelma. Viestintäsuunnitelmasta tehtiin visuaalinen versio. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena toiminnallisena haastattelututkimuksena helmikuussa 2021. Teoreettinen viitekehys koostuu ulkoiseen viestintään liittyvästä kirjallisuuskatsauksesta.
Haastattelututkimuksen tulokset kertovat, että yritys haluaa panostaa henkilöstön viestintäosaamiseen jo perehdytysvaiheessa, ja kokee ulkopuolisen intervention tuovan uusia näkökulmia viestintään. Yritys haluaa toimia eettisesti ja läpinäkyvästi, sekä tuottaa vaikuttavuutta terveysviestinnän ja ennaltaehkäisevän suun terveydenhuollon kautta asiakkailleen. Viestintäbudjetti ja –kanavat määräytyvät yrityksen koon mukaan, ja ne huomioidaan viestintäsuunnitelmassa osana yrityksen viestintästrategiaa. Henkilöstön rooli viestinnässä on tärkeä määrittää, jotta ulkoinen yritysviestintä on johdonmukaista. Markkinointiviestintä takaa yrityksen näkyvyyden markkinoilla, ja sitä voi toteuttaa monipuolisesti eri kanavissa. Kriisiviestinnän tulee sisältyä yrityksen viestintästrategiaan, ja sen tulee olla avointa, nopeaa ja rehellistä. Kriisivalmiudessa olennaista on suunnitelmallisuus ja vankka ammattitaito. Yritys on riippuvainen sidosryhmistään, ja toimiva sidosryhmäviestintä takaa yrityksen toiminnan sujuvuuden.
Tutkimuksen tulosten perusteella todetaan, että yritys tarvitsee ohjausta viestinnän suunnitteluun, kokee viestintäosaamisen henkilökunnan keskuudessa tärkeänä asiana, ja haluaa kehittää kriisiviestintäosaamistaan. Tutkimuksen tulosten analyysin perusteella voidaan todeta, että yritykselle on tärkeää kirkastaa sidosryhmien ja henkilöstön roolia yrityksen arjessa, sekä kehittää ja ylläpitää vuosikelloa ja viestintäsuunnitelmaa osana yritysstrategian toimeenpanoa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa yksilöllinen, laadukas ja kokonaisvaltainen katsaus yrityksen ulkoiseen viestintään kehityshankkeena, jonka avulla voidaan yhtenäistää yritysviestintää ja välttää heikkolaatuiseen viestintään liittyviä riskejä. Tarkoituksena oli tutustua syvällisesti yksityisen terveyspalvelualalla toimivan yrityksen viestintäkulttuuriin, selvittää yrityksen viestinnälliset kehitystarpeet, ja tuottaa yritykselle kompakti helppolukuinen viestintäsuunnitelma. Viestintäsuunnitelmasta tehtiin visuaalinen versio. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena toiminnallisena haastattelututkimuksena helmikuussa 2021. Teoreettinen viitekehys koostuu ulkoiseen viestintään liittyvästä kirjallisuuskatsauksesta.
Haastattelututkimuksen tulokset kertovat, että yritys haluaa panostaa henkilöstön viestintäosaamiseen jo perehdytysvaiheessa, ja kokee ulkopuolisen intervention tuovan uusia näkökulmia viestintään. Yritys haluaa toimia eettisesti ja läpinäkyvästi, sekä tuottaa vaikuttavuutta terveysviestinnän ja ennaltaehkäisevän suun terveydenhuollon kautta asiakkailleen. Viestintäbudjetti ja –kanavat määräytyvät yrityksen koon mukaan, ja ne huomioidaan viestintäsuunnitelmassa osana yrityksen viestintästrategiaa. Henkilöstön rooli viestinnässä on tärkeä määrittää, jotta ulkoinen yritysviestintä on johdonmukaista. Markkinointiviestintä takaa yrityksen näkyvyyden markkinoilla, ja sitä voi toteuttaa monipuolisesti eri kanavissa. Kriisiviestinnän tulee sisältyä yrityksen viestintästrategiaan, ja sen tulee olla avointa, nopeaa ja rehellistä. Kriisivalmiudessa olennaista on suunnitelmallisuus ja vankka ammattitaito. Yritys on riippuvainen sidosryhmistään, ja toimiva sidosryhmäviestintä takaa yrityksen toiminnan sujuvuuden.
Tutkimuksen tulosten perusteella todetaan, että yritys tarvitsee ohjausta viestinnän suunnitteluun, kokee viestintäosaamisen henkilökunnan keskuudessa tärkeänä asiana, ja haluaa kehittää kriisiviestintäosaamistaan. Tutkimuksen tulosten analyysin perusteella voidaan todeta, että yritykselle on tärkeää kirkastaa sidosryhmien ja henkilöstön roolia yrityksen arjessa, sekä kehittää ja ylläpitää vuosikelloa ja viestintäsuunnitelmaa osana yritysstrategian toimeenpanoa.