Digitaalisen markkinointiviestinnän kehittäminen uuden tuotteen lanseerauksen yhteydessä : CASE Lapuan Leipä Oy
Mikkilä, Johanna (2021)
Mikkilä, Johanna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060815054
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060815054
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia kehitysideoita uuden tuotteen digitaaliselle markkinointiviestinnälle. Tutkimuksessa käsiteltiin vain uusia tuotteita, ei jo olemassa olevia. Ulkopuolelle jätettiin myös hinnan laskeminen sekä pakkaussuunnittelu. Markkinoinnissa keskityttiin ainoastaan digitaaliseen markkinointiin.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa selvitettiin, mitä on markkinointi, millaisia analyysejä tarvitaan kehitettäessä uuden tuotteen digitaalista markkinointiviestintää sekä mitä ovat markkinoinnin strategiset päätökset. Teoriaosuudessa selvitettiin myös tuotteen lanseerauksesta, muun muassa työhön valitut sosiaalisen median kanavat.
Opinnäytetyön empiirisessä osuudessa tutkimusmenetelmänä hyödynnettiin kvantitatiivista, eli määrällistä tutkimusta. Aineiston keruussa käytettiin survey-tutkimusta, mikä julkaistiin kohdeyrityksen Facebook-sivuilla.
Tutkimustuloksina koottiin toimintaehdotuksia digitaalisen viestinnän kanavia hyödyntäen. Johtopäätöksenä saatiin selville, että myös jo olemassa olevien tuotteiden markkinointiin tulisi panostaa enemmän. Survey-tutkimuksella saatiin myös selville, millaisille tuotteille olisi kysyntää. The purpose of the thesis was to develop development ideas for new product’s marketing communication. The study was only about new products, not already existing ones. Price calculation and packaging designing were also excluded. Marketing focused only on digital marketing.
The theoretical part of the thesis investigated what marketing is, what kind of analyzes are needed when developing digital marketing communication for a new product and what are the strategic decisions of marketing. The theoretical part also investigated the launch of the product, including social media channels selected for the work.
At the empirical part of the thesis quantitative research was used as a research method. A survey was used to collect the empirical material, which was published on the Facebook page of the target company.
As a result of the research, proposals for actions were compiled using digital communication channels. In conclusion, it was found that more should also be invested in the marketing of existing products. The survey also found out what kind of products would be demand.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa selvitettiin, mitä on markkinointi, millaisia analyysejä tarvitaan kehitettäessä uuden tuotteen digitaalista markkinointiviestintää sekä mitä ovat markkinoinnin strategiset päätökset. Teoriaosuudessa selvitettiin myös tuotteen lanseerauksesta, muun muassa työhön valitut sosiaalisen median kanavat.
Opinnäytetyön empiirisessä osuudessa tutkimusmenetelmänä hyödynnettiin kvantitatiivista, eli määrällistä tutkimusta. Aineiston keruussa käytettiin survey-tutkimusta, mikä julkaistiin kohdeyrityksen Facebook-sivuilla.
Tutkimustuloksina koottiin toimintaehdotuksia digitaalisen viestinnän kanavia hyödyntäen. Johtopäätöksenä saatiin selville, että myös jo olemassa olevien tuotteiden markkinointiin tulisi panostaa enemmän. Survey-tutkimuksella saatiin myös selville, millaisille tuotteille olisi kysyntää.
The theoretical part of the thesis investigated what marketing is, what kind of analyzes are needed when developing digital marketing communication for a new product and what are the strategic decisions of marketing. The theoretical part also investigated the launch of the product, including social media channels selected for the work.
At the empirical part of the thesis quantitative research was used as a research method. A survey was used to collect the empirical material, which was published on the Facebook page of the target company.
As a result of the research, proposals for actions were compiled using digital communication channels. In conclusion, it was found that more should also be invested in the marketing of existing products. The survey also found out what kind of products would be demand.