Äänisuunnittelun työnkulku pelin kehittämisessä : Ableton Live & ja Ableton Push 2
Rinne, Lassi (2021)
Rinne, Lassi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060915219
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060915219
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia tapoja luoda ääniä videopeleihin ja selvittää erilaisten tekniikoiden toimivuutta. Aluksi selvitettiin, mitä ääni merkitsee peleissä ja miten sitä käytetään. Opinnäytetyössä käsitellään rytmin, melodian, harmonian ja sointujen merkitystä ja selvitetään keinoja, miten äänillä ja musiikilla voidaan vaikuttaa pelaajan tunteisiin. Lopuksi sovelletaan opittuja tekniikoita viidessä eri projektissa.
Äänisuunnittelu sisältää paljon ideoiden kokeilua ja testaamista. Se voi tarkoittaa manuaalista työtä. Kokeilluilla tekniikoilla pyrittiin tehostamaan äänisuunnitteluprosessia. Tärkeitä ominaisuuksia olivat helppo- ja monikäyttöisyys. Tekniikkojen tulisi helpottaa käyttämistä ja antaa äänisuunnittelijalle paljon mahdollisuuksia ja ideoita. Äänityöasemana käytetään Live 10 -ohjelmaa, jonka yhteydessä käytetään Push 2 -instrumenttia. Taustatietoja kerättiin lukemalla äänisuunnittelijoiden kirjoittamia teoksia, katsomalla videoita ja lukemalla ohjeita.
Live 10:n ja Push 2:n suomat mahdollisuudet äänen toistamiseen, järjestelyyn ja muokkaamiseen reaaliaikaisesti mahdollistivat nopeat musikaaliset kokeilut. Opinnäytetyössä käytettyjen tekniikoiden pohjalta voidaan kehittää uusia musikaalisia ideoita. Alkutyön jälkeen luotuja systeemeitä voidaan käyttää uudestaan. Projekteissa käytetään tekniikoita, joilla voitaisiin teoriassa luoda ääretön määrä musikaalisia ideoita.
Äänisuunnittelu sisältää paljon ideoiden kokeilua ja testaamista. Se voi tarkoittaa manuaalista työtä. Kokeilluilla tekniikoilla pyrittiin tehostamaan äänisuunnitteluprosessia. Tärkeitä ominaisuuksia olivat helppo- ja monikäyttöisyys. Tekniikkojen tulisi helpottaa käyttämistä ja antaa äänisuunnittelijalle paljon mahdollisuuksia ja ideoita. Äänityöasemana käytetään Live 10 -ohjelmaa, jonka yhteydessä käytetään Push 2 -instrumenttia. Taustatietoja kerättiin lukemalla äänisuunnittelijoiden kirjoittamia teoksia, katsomalla videoita ja lukemalla ohjeita.
Live 10:n ja Push 2:n suomat mahdollisuudet äänen toistamiseen, järjestelyyn ja muokkaamiseen reaaliaikaisesti mahdollistivat nopeat musikaaliset kokeilut. Opinnäytetyössä käytettyjen tekniikoiden pohjalta voidaan kehittää uusia musikaalisia ideoita. Alkutyön jälkeen luotuja systeemeitä voidaan käyttää uudestaan. Projekteissa käytetään tekniikoita, joilla voitaisiin teoriassa luoda ääretön määrä musikaalisia ideoita.