IoT-järjestelmän suunnittelu satamatrukkeihin
Tuononen, Joni (2021)
Tuononen, Joni
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060915222
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060915222
Tiivistelmä
Opinnäytetyön taustalla oli Mecalift Oy:n tarve alkaa kehittää IoT-järjestelmää työkoneisiinsa. Tavoitteena oli järjestelmätutkimuksen ja asiakaskyselyjen perusteella kartoittaa Meclift-koneisiin suunniteltavan IoT-järjestelmän tarvetta sekä selvittää, minkälaisia ominaisuuksia asiakkaat palvelussa arvostaisivat.
Työssä selvitettiin muiden konevalmistajien ratkaisuja sekä tutustuttiin teknologiaan erikoistuneisiin yrityksiin ja heidän palveluihinsa. Asiakkaiden mielipiteitä kerättiin verkkokyselyn ja haastattelujen avulla.
Työn tuloksena voitiin todeta järjestelmälle olevan kysyntää ja vastausten perusteella saatiin muodostettua vaatimukset IoT-järjestelmälle. Muiden valmistajien järjestelmiä ja kyselyn vastauksia vertaamalla saatiin muodostettua ominaisuudet tulevalle palvelulle. Asiakkaat arvostivat esimerkiksi koneen käyttötietojen seuraamista niin kone- kuin kuljettajakohtaisesti. Kiinnostusta herättivät myös ennakoivat huoltotoimenpiteet ja huoltotietojen näkeminen suoraan palvelusta.
Tulevaisuudessa laitetta suunniteltaessa kannattaa ottaa huomioon, miten ja mitä dataa koneista voidaan saada ja rajata ominaisuuksia sen mukaan. Lisäksi tulisi miettiä mahdollisia hinnoitteluratkaisuja ja päättää, kenelle palvelulla halutaan tuoda lisäarvoa.
Työssä selvitettiin muiden konevalmistajien ratkaisuja sekä tutustuttiin teknologiaan erikoistuneisiin yrityksiin ja heidän palveluihinsa. Asiakkaiden mielipiteitä kerättiin verkkokyselyn ja haastattelujen avulla.
Työn tuloksena voitiin todeta järjestelmälle olevan kysyntää ja vastausten perusteella saatiin muodostettua vaatimukset IoT-järjestelmälle. Muiden valmistajien järjestelmiä ja kyselyn vastauksia vertaamalla saatiin muodostettua ominaisuudet tulevalle palvelulle. Asiakkaat arvostivat esimerkiksi koneen käyttötietojen seuraamista niin kone- kuin kuljettajakohtaisesti. Kiinnostusta herättivät myös ennakoivat huoltotoimenpiteet ja huoltotietojen näkeminen suoraan palvelusta.
Tulevaisuudessa laitetta suunniteltaessa kannattaa ottaa huomioon, miten ja mitä dataa koneista voidaan saada ja rajata ominaisuuksia sen mukaan. Lisäksi tulisi miettiä mahdollisia hinnoitteluratkaisuja ja päättää, kenelle palvelulla halutaan tuoda lisäarvoa.
