Toimintakäsikirjan luominen
Anttila, Kasper (2021)
Anttila, Kasper
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060915277
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060915277
Tiivistelmä
Opinnäytetyönä tuotettiin toimeksiantajayritykselle ISO 9001:2015- standardin mukainen toimintakäsikirja, joka sisältää laadunhallintajärjestelmälle asetetut vaatimukset. Opinnäytetyössä tutustutaan laadun ja laadunhallinnan merkitykseen sekä ISO 9001:2015 laadunhallintastandardin sisältöön ja miten siinä asetetut vaatimukset saadaan täytettyä. Toimintakäsikirjan kehittämisen tarkoituksena on saada aikaiseksi runko laatujärjestelmän toteuttamiseksi. Yritys pyrkii laadunhallintajärjestelmän avulla kasvattamaan toimintojensa tehokkuutta sekä parantamaan asiakastyytyväisyyttä.
Materiaaleina tässä työssä on käytetty laatua ja laadunhallintaa käsittelevään kirjallisuutta sekä laadunhallinnan standardia ISO 9001. Aineistoa toimintakäsikirjan tekemiseen kerättiin yrityksen johdon haastatteluilla ja tutustumalla yrityksen toimintaan. Opinnäytetyötä tehdessä perehdyttiin yrityksen nykyisiin toimintatapoihin ja menetelmiin, joiden perusteella laadittiin standardin vaatimuksia noudattavat toimintaohjeet.
Työtä tehdessä huomattiin, että laadunhallintajärjestelmän kehittäminen vaatii yrityksen johdolta vahvaa sitoutumista, erityisesti silloin, kun yrityksessä ei ole tehty aikaisemmin prosessien ja toimintojen kuvauksia. Opinnäytetyön tuloksena yritykselle tehtiin toimintakäsikirja ja osa prosessikuvauksista, jonka perusteella yritys pystyy kehittämään ja implementoimaan laadunhallintajärjestelmäänsä. Opinnäytetyön tekemisellä saatiin myös lisättyä laatuajattelua yrityksessä. Jatkotoimenpiteenä yrityksen tulisi nimetä tai palkata uusi henkilö vastaamaan järjestelmän käyttöönotosta ja kehittämisestä, jotta se tapahtuisi tehokkaasti.
Materiaaleina tässä työssä on käytetty laatua ja laadunhallintaa käsittelevään kirjallisuutta sekä laadunhallinnan standardia ISO 9001. Aineistoa toimintakäsikirjan tekemiseen kerättiin yrityksen johdon haastatteluilla ja tutustumalla yrityksen toimintaan. Opinnäytetyötä tehdessä perehdyttiin yrityksen nykyisiin toimintatapoihin ja menetelmiin, joiden perusteella laadittiin standardin vaatimuksia noudattavat toimintaohjeet.
Työtä tehdessä huomattiin, että laadunhallintajärjestelmän kehittäminen vaatii yrityksen johdolta vahvaa sitoutumista, erityisesti silloin, kun yrityksessä ei ole tehty aikaisemmin prosessien ja toimintojen kuvauksia. Opinnäytetyön tuloksena yritykselle tehtiin toimintakäsikirja ja osa prosessikuvauksista, jonka perusteella yritys pystyy kehittämään ja implementoimaan laadunhallintajärjestelmäänsä. Opinnäytetyön tekemisellä saatiin myös lisättyä laatuajattelua yrityksessä. Jatkotoimenpiteenä yrityksen tulisi nimetä tai palkata uusi henkilö vastaamaan järjestelmän käyttöönotosta ja kehittämisestä, jotta se tapahtuisi tehokkaasti.