Valmentaja-urheilija-vuorovaikutussuhteen kehittäminen nuorten joukkueurheilijoiden kanssa toimiessa
Ruuskanen, Anni (2021)
Ruuskanen, Anni
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060915291
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060915291
Tiivistelmä
Miten saada nuori urheilija motivoitumaan, toimimaan yhteistyössä valmennuksen kanssa
ja kehittymään mahdollisimman paljon? Miten saada yhteys urheilijaan, ja hävittää “lukot”,
joiden kanssa urheilija painii? Ihminen on psykofyysinen kokonaisuus, ja urheilija tarvitsee
valmentajakseen henkilön, joka osaa ymmärtää urheilijaa sekä löytää keinot mitkä kehittä vät urheilijaa eteenpäin tehokkaasti.
Tämä teos on tehty tukemaan nuorten joukkueurheilijoiden valmentamista ja valmentajien
monipuolista osaamista. Opinnäytetyö tuo lisää tietoa pedagogisten taitojen merkityksestä
nuorten valmennuksessa ja havainnollistaa, kuinka monipuolisesti valmentajan tulee pys tyä toimimaan, erityisesti nuorten urheilijoiden kanssa.
Opinnäytetyössä on teoriaosuus, jossa on avattu monia keskeisiä käsitteitä, perehdytty ai heeseen liittyviin tutkimuksiin, sekä käsitelty teorioita, jotka ovat merkityksellisiä oppaassa.
Teoksen tarkoituksena on havainnollistaa valmentajan pedagogisten taitojen merkitystä
nykyajan valmennuskulttuurissa, tutkia nuorten motivaatiota ja sen lähteitä sekä keskittyä
siihen, miten nuoriin urheilijoihin saa luotua mahdollisimman avoimen- ja ennen kaikkea
urheilijaa ja valmentajaa kehittävän vuorovaikutussuhteen.
Tämä manuaali on tarkoitettu valmennuksen avuksi valmentajille, jotka toimivat nuorten ur heilijoiden kanssa, ja haluavat pystyä luomaan valmennettavilleen olon, että he ovat keski össä harjoittelussa. Tavoitteena on mahdollistaa tehokkain mahdollinen kehitys urheilijalle,
sekä jatkumo kehittymiseen, ja tietenkin ajatusmaailman avartaminen – niin valmentajan
kuin myös pelaajan. Työtä on tehty yhteistyössä jalkapalloseura FC Kuusysin kanssa, ja
kokonaisuus on muodostettu seuran käyttöönotettavaksi
ja kehittymään mahdollisimman paljon? Miten saada yhteys urheilijaan, ja hävittää “lukot”,
joiden kanssa urheilija painii? Ihminen on psykofyysinen kokonaisuus, ja urheilija tarvitsee
valmentajakseen henkilön, joka osaa ymmärtää urheilijaa sekä löytää keinot mitkä kehittä vät urheilijaa eteenpäin tehokkaasti.
Tämä teos on tehty tukemaan nuorten joukkueurheilijoiden valmentamista ja valmentajien
monipuolista osaamista. Opinnäytetyö tuo lisää tietoa pedagogisten taitojen merkityksestä
nuorten valmennuksessa ja havainnollistaa, kuinka monipuolisesti valmentajan tulee pys tyä toimimaan, erityisesti nuorten urheilijoiden kanssa.
Opinnäytetyössä on teoriaosuus, jossa on avattu monia keskeisiä käsitteitä, perehdytty ai heeseen liittyviin tutkimuksiin, sekä käsitelty teorioita, jotka ovat merkityksellisiä oppaassa.
Teoksen tarkoituksena on havainnollistaa valmentajan pedagogisten taitojen merkitystä
nykyajan valmennuskulttuurissa, tutkia nuorten motivaatiota ja sen lähteitä sekä keskittyä
siihen, miten nuoriin urheilijoihin saa luotua mahdollisimman avoimen- ja ennen kaikkea
urheilijaa ja valmentajaa kehittävän vuorovaikutussuhteen.
Tämä manuaali on tarkoitettu valmennuksen avuksi valmentajille, jotka toimivat nuorten ur heilijoiden kanssa, ja haluavat pystyä luomaan valmennettavilleen olon, että he ovat keski össä harjoittelussa. Tavoitteena on mahdollistaa tehokkain mahdollinen kehitys urheilijalle,
sekä jatkumo kehittymiseen, ja tietenkin ajatusmaailman avartaminen – niin valmentajan
kuin myös pelaajan. Työtä on tehty yhteistyössä jalkapalloseura FC Kuusysin kanssa, ja
kokonaisuus on muodostettu seuran käyttöönotettavaksi